GoLite Shangri-La 5

Senaste turen:
14065472206_4cc7b17f94_b.jpg

13901978429_aa0e2dd425_b.jpg


Att kunna stå upp och byta kläder, ta på sig skor....man får inte "trånga tält" känslan som i alla andra tält. Och ha massor av utrymme för prylar...+ sova 4 pers bekvämt för 2.6kg är oslagbart :D
 
Hur funkar det här med att det är mesh hela vägen till "badkarsgolvet"? Det borde smita in väldigt mycket vind om det blåser mycket. Verkar ju grymt i övrigt.

Nu har vi provsovit en natt iaf, i Umeå, ute vid havet.

Kan hålla med om att det var lite dragigare än de tunneltält vi annars använder, men då hade vi också valt att slå upp det på en lite trång plats, så ena tältsidan var inte sträckt och medgav därför lite mer drag.

Kan annars säga att jag gillar det, gott om plats (två vuxna, en 1,5-åring och en stor hund, det var inte ens nästan trångt) och väldigt ljust :). Vi har dock inte testat det i riktigt ruskväder, det kom några droppar regn, men knappast nog för att riktigt visa på om duken håller ordentligt tätt.
 
Vågar man använda det här tältet i fjällmiljö? Någon som har testat det i ihållande regn och kraftig vind? Jag hittar inga bra recensioner. Vikten och priset är nästan för bra för att vara sant.

Jag letar efter ett tält till 2 vuxna och 2 barn och det verkar som att det här tältet blir lagom storleksmässigt.
 
OT eftersom tältet inte längre går att få tag på:

Jag var sugen på att köpa ett shangri-la 5, men de är svåra att få tag på nu när företaget inte längre existerar. De flesta som äger de här tälten verkar vara mycket nöjda med dem. Jag kunde kanske ha gjort det lätt för mig och köpt något av luxeoutdoors pyramidtält, men gillar diy.

Jag köpte ett pyramidtält på utförsäljning och sydde ett innertält i myggnät tillsammans med det medföljande golvet. Jag klippte av snökjolarna och satte som skydd för vinddrag längst ned. Jag tänker att tältet ventileras bättre då och att det passar mitt användningsområde mer.

Det blev inget äkta badkarsgolv, men det är vattentätt nedåt och upp på kanterna. Sömmarna tätas med silikon. Förhoppningsvis duger det.

Materialen i det här tältet är ganska grova, så det är inte superlätt. Ytterduk i 40D silnylon och golvet är i 150D PU-polyester. 19 mm tältstång. Komplett väger det 3100 g med alla pinnar och packsäck.

Tänker att det ska passa vår familj på tre och ibland fyra personer när vi sak på enklare turer. Jag hoppas att bilderna kanske kan inspirera någon. Det är roligt att tillverka sin egen utrustning.
 

Bilagor

  • DSC_0044_126.jpg
    DSC_0044_126.jpg
    53 KB · Visningar: 1,090
  • DSC_0047_127.jpg
    DSC_0047_127.jpg
    45.8 KB · Visningar: 1,129
Ser bra ut får jag säga;)

För att svara på frågan innan...även om det är lite gammal:

Du kan köra med detta tält i fjällen....ev så bör du byta ut mittstången mot en förstärkt om du ska upp på kalfjället.
Denna tälttyp och denna modell specifikt används i högalpin/fjällmiljö över hela världen...dock inte vanligt i swedala där tunneltältet är kung.
 
Tyg

OT eftersom tältet inte längre går att få tag på:

Jag var sugen på att köpa ett shangri-la 5, men de är svåra att få tag på nu när företaget inte längre existerar. De flesta som äger de här tälten verkar vara mycket nöjda med dem. Jag kunde kanske ha gjort det lätt för mig och köpt något av luxeoutdoors pyramidtält, men gillar diy.

Jag köpte ett pyramidtält på utförsäljning och sydde ett innertält i myggnät tillsammans med det medföljande golvet. Jag klippte av snökjolarna och satte som skydd för vinddrag längst ned. Jag tänker att tältet ventileras bättre då och att det passar mitt användningsområde mer.

Det blev inget äkta badkarsgolv, men det är vattentätt nedåt och upp på kanterna. Sömmarna tätas med silikon. Förhoppningsvis duger det.

Materialen i det här tältet är ganska grova, så det är inte superlätt. Ytterduk i 40D silnylon och golvet är i 150D PU-polyester. 19 mm tältstång. Komplett väger det 3100 g med alla pinnar och packsäck.

Tänker att det ska passa vår familj på tre och ibland fyra personer när vi sak på enklare turer. Jag hoppas att bilderna kanske kan inspirera någon. Det är roligt att tillverka sin egen utrustning.

Vart köpte du myggnäts tyget ?
Funderar på att göra samma till mitt Golite 5
 
Ser bra ut får jag säga;)

För att svara på frågan innan...även om det är lite gammal:

Du kan köra med detta tält i fjällen....ev så bör du byta ut mittstången mot en förstärkt om du ska upp på kalfjället.
Denna tälttyp och denna modell specifikt används i högalpin/fjällmiljö över hela världen...dock inte vanligt i swedala där tunneltältet är kung.

Vi använde tältet vi några tillfällen förra året och trivdes riktigt bra i det. Vi var med om en del vind och jag är övertygad om att tältet kan användas vid fjällvandringar. Nu har jag beställt material för att sy ett innertält med halva storleken för att användas då vi är två. Det ska bli av ripstopnylon med äkta badkarsgolv i lite tunnare väv. Kommer kapa en del vikt samt få en stor absid. Dessutom slipper man regn rätt in i innertältet när man går in och ut ur tältet vid ösregn. Jag hoppas kunna lägga upp någon bild så småningom.
 
Typ så här;)...dock enmans inner
Ja, jag har blivit inspirerad av dina bilder :)
Mitt tält är femkantigt och det är svårt att hitta någon färdig produkt från t ex luxe eller aliexpress, men det gör inget eftersom det är roligt att tillverka det själv. Kommer installera några ventilationsmöjligheter också.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg