Golite Jam2 - Någon som testat?

Har just återvänt från en längre tur och är mycket nöjd med Jam2. Min är en Large och den är tillräckligt stor för baspackning plus mat för 8 dagar (hade säkert gått i ytterligare någon dags mat). Redan efter 2-3 dagar kunde jag komprimera bottendelen med de finurliga krokarna för bättre bäregenskaper och sedan drog jag åt kompressionsremmarna några centimeter för varje dag.

Jag är mycket nöjd med säcken på alla sätt och kan verkligen rekommendera den. Men man skall så klart inte inbilla sig att den är vattentät...

Jörgen

Volym?

Är det ngn skillnad i volym mellan storlekarna?
Den verkar ju gå att köpa i både Medium och Large i herr-modell ,samt i Small och Medium i dam modell.

//TheMountainman

Är det ngn skillnad i volym mellan storlekarna?
Den verkar ju gå att köpa i både Medium och Large i herr-modell ,samt i Small och Medium i dam modell.

//TheMountainman

Svarar själv på min tidigare fundering efter att ha sökt lite....

Herr Jam2 (M) rymmer 51 liter och (L) rymmer 54 liter enl GoLite.
http://www.golite.com/images/sizing/packs.gif

För Er som ev undrar över hur man skall mäta för att veta vilken storlek man ska beställa så lägger jag även in en länk från Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=7Qvt29gv0X8

//TheMountainman (just hemkommen från ett helklart, nästan ivf, och soligt Keb):)

Jag har nu införskaffat en GoLite ryggsäck. En "W's Pinnacle Pack" i och för sig men modellen är ju likadan som Jam2.
Det är absolut inget fel på ryggsäcken och det sitter jättebra efter att ha provpackat den.

Det som jag dock har en liten fundering över är varför kompressionsremmarna på sidorna och remmen till rullstängningen är så extremt långa.
Jag vill påstå att dessa remmar är 20cm för långa.
Med tanke på att det är en ryggsäck som skall väga så lite som möjligt och att remmarna till bärsystemet inte är så väl tilltagna så kanske det finns ett syfte till att de är så långa.
Jag vill inte kapa dessa och sedan inse "att det skulle du inte ha gjort".

Har ni några funderingar till varför de är så långa?

//Peter

Jag har nu införskaffat en GoLite ryggsäck. En "W's Pinnacle Pack" i och för sig men modellen är ju likadan som Jam2.
Det är absolut inget fel på ryggsäcken och det sitter jättebra efter att ha provpackat den.

Det som jag dock har en liten fundering över är varför kompressionsremmarna på sidorna och remmen till rullstängningen är så extremt långa.
Jag vill påstå att dessa remmar är 20cm för långa.
Med tanke på att det är en ryggsäck som skall väga så lite som möjligt och att remmarna till bärsystemet inte är så väl tilltagna så kanske det finns ett syfte till att de är så långa.
Jag vill inte kapa dessa och sedan inse "att det skulle du inte ha gjort".

Har ni några funderingar till varför de är så långa?

//Peter

Främsta orsaken till de långa remmarna tror jag är att man skall kunna få in ett hoprullat cellplastunderlag under dem. Jag har själv funderat på att kapa dem för att de är så långa, men det har inte blivit ännu.

Jörgen

Främsta orsaken till de långa remmarna tror jag är att man skall kunna få in ett hoprullat cellplastunderlag under dem. Jag har själv funderat på att kapa dem för att de är så långa, men det har inte blivit ännu.

Jörgen

Jag antar att det är så också och det har jag testat med.
Men remmarna blir ändå 10-15 cm FÖR långa även om jag har ett liggunderlag (löst) fastspänt under dom.

//Peter

Jag har antagit att det är för att kunna fästa saker utanpå säcken, t.ex. tält eller liggunderlag. Någon annan funktion kan längden på remmarna rimligtvis inte ha, då de är mycket längre än vad ryggsäcken kan utvidgas till.

Mvh /Joel

Senast ändrad:
Självklart är remmarna så långa för att den rättrogne UL-nörden ska ha något att ta bort. Tänk vilken kännsla att kunna lätta sin redan lätta säck med ytterligare 20gr utan att någon funktion försämras.
Ren omtanke om konsumenten alltså.
/Thomas

Självklart är remmarna så långa för att den rättrogne UL-nörden ska ha något att ta bort. Tänk vilken kännsla att kunna lätta sin redan lätta säck med ytterligare 20gr utan att någon funktion försämras.
Ren omtanke om konsumenten alltså.
/Thomas

Nu är det, i och för sig, INTE anledningen till att jag vill kapa remmarna.
Det är helt enkelt så att jag hatar remmar som hänger och slänger samt är i vägen när det inte finns något direkt syfte till det. Dessutom är risken större att man fastnar i något.
Viktvinsten är bara en positiv bieffekt, även om vinsten är försumbar.
//Peter

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg