Golite Jam2 - Någon som testat?

Läst lite internationella recensioner av ryggsäckar under kilot och nästan genomgående så pratas det om reparationer eftersom de är så tunna att lyfter man upp dem i en bärrem (som nämndes i denna tråd) så är det lätt att några stygn ryker. Jag var initialt mycket positiv vid tanken på en säck under kilot men börjar bli mer och mer tveksam :-/

Jag har använt ryggsäckar under ett kilo i ganska många år nu. En del av eget fabrikat och andra köpta. Just axelremmarnas infästning är en känslig punkt. En av mina hemsydda fick jag förstärka där när jag under en tur märkte att sömmarna började bli dåliga. Resten av turen var jag naturligtvis mycket försiktig med att inte lyfta ryggan i just den remmen och det funkade fint. När jag kom hem tog jag den några vändor genom symaskinen och sedan dessa har den hållit bra.

Generellt så är många av de lättare prylarna av mindre hållbara material och många tillverkare framhåller också detta i sin reklam. Enligt min uppfattning innebär inte detta några problem om man tillägnar sig lite, normal, försiktighet. Man bär inte ryggsäcken i axelremmmarna när det är packning i den, utan i den bärrögla som finns. Man slänger den inte i backen direkt från ryggen vid rast utan att böja knäna osv. Men om man anser att man skall kunna behandla dem hursomhelst så kan man nog få problem. Ovarsamma användare tror jag har tvingat fram mycket av den overkill som många friluftsprylar idag lider av. Tillverkarna förstärker och förstärker för att göra prylarna idiotsäkra, så att ingen skall kunna få tidningsrubriker på att produkterna från ett visst varumärke inte håller.

Sedan finns det naturligtvis dåligt konstruerade produkter och måndagsexemplar bland lättprylarna såväl som bland tungprylarna. Sådana avvikelser kan jag naturligtvis inte uttala mig om. Men alla lättprodukter jag hittills kommit i kontakt med har hållit bra om man använder dem till det de är avsedda för och är normalt skötsam. Golite Jam2 tillhör de jag använt mest och som känns mest hållbar. Mycket rejäl väv jämfört med andra säckar i samma viktklass.

Jörgen

Läst lite internationella recensioner av ryggsäckar under kilot och nästan genomgående så pratas det om reparationer eftersom de är så tunna att lyfter man upp dem i en bärrem (som nämndes i denna tråd) så är det lätt att några stygn ryker. Jag var initialt mycket positiv vid tanken på en säck under kilot men börjar bli mer och mer tveksam :-/
Oj oj oj så mycket erfarenhet jag har av just denna skada. Har slitit sönder fyra tre säckar på det viset, och har ytterligare en på god väg.

1) min 35-liters KIMM-säck. Den förtjänade jag att riva sönder, eftersom jag bar 12-13kg i den x flera, även vintertid när man generellt är mer oförsiktig.
2) min 27-liters Litepac, fick sy ihop den på vägen till BAMM-06, sen dess har den hållit bra
3) min fd svärfars 120-liters Bergans (som var sgs ny), som skulle palla 60kg packvikt enligt tillverkaren!!! På ca 32kg (14-dagarstur) tålde den iaf inte att lyftas i ena axelremmen, som revs loss från ryggen. Gick ändå att laga provisoriskt med packremmar.
4) min nuvarande löparsäck, en Litepac27. Har sprungit så många mil med den att jag inte fattar att den står ut med mig (säg den friluftssäck som utsätts för samma nötning?), vars ena axelrem nu börjar lossna (den axelrem som jag oftast tar på mig säcken med; den högra).

"Felet" med de lätta säckarna som jag har och har haft, är att ett nöttåligt men inte så rivtåligt (=inte grov ripstop med svetsade kanter/stadigt kantband) tyg används i bärremmarna, och att dessa sys fast i skarven mellan ryggplatta och topplock/motsv. Om man istället integrerade (=remmar och ryggplatta i ett tygstycke), eller sydde remmarna tydligt utanpå ryggplattan så man ser om de börjar lossna och kan laga, så vore det en annan femma. Om man hade t ex 5cm överlapp av tyg mellan remmar och ryggplatta, så kunde man lätt sätta en bunt sömmar där. Jag syr för hand med stadig tråd (spunnen bindtråd för flugbindning!) och sen dess har jag inte haft några problem.

/A.

Jag tvivlar inte på att du får plats med din packning i en Jam2.

Men efter min korta "prylkläming" så bedömde jag Jam2 som avsevärt mindre än andra 50l säckar jag använt t.ex Haglöfs Victor och Climber säckar.
"Problemet" är ju att det blir svårt att jämföra ryggsäckar med samma uppgiven volym.

"Små litrar" förklarar ju också tillsviss del varför en Jam 2 är lättare än många 35 liters löparsäckar.

Uffe

Min Jam2 är en Large och jag tycker att 52 liter känns ganska rimligt. Den är definitivt större än alla 30-liters ryggor jag stött på och räcker för en veckotur med min utrustning.
http://www.fjaderlatt.se/2007/11/runt-glacier-peak-en-vandring-i-sol-och.html
http://www.fjaderlatt.se/uploaded_images/IMG_1152-1-783553.JPG
Jörgen

En fråga till er som tittat på säcken och hävdar att säcken har "för små" litrar?

Har ni tänkt på att det är hela säcken som skall rymma 51 liter och inte bara det stora facket?

En fråga som är relevant, tycker jag :)

//Peter

Jag har också pillat en del på Jam2 och tycker inte alls att 52 liter verkar orimligt, som sagt ovan inkluderandes fickan (som jag gärna hade sett att den var i nät i stället). Möjligen ser den något mindre ut eftersom den ha en annan form än många andra ryggsäckar, den är ju "tillplattad" mot ryggen istället för att vara ett rör som t.ex. många klättersäckar är.

Det finns en viktig poäng i den designen eftersom den gör att tyngdpunkten hamnar närmare ryggen = mindre hävstång. Den aspekten saknas på många andra lättviktssäckar inkl den Gossamer Gear Miniposa jag ska testa i sommar.

jag har en jam 2 och jämfört med de andra 50 litrarna som jag har så tycker inte jag heller att 52 liter är orimligt för denna säck.

Vilket kap!

Blev så sugen nu på en Golite Jam2 så att jag kollade upp den på ebay och vips så hade jag köpt den för 580:- inklusive frakt! Den kom i dag och sitter supert! Kan inte vänta på att ta med mig den nu i helgen när jag skall ut på en helgtur i skogen. :cool:

Kolla ebay är ett stort tips!

Uteliv i Linköping hade - lite grann mot sina principer - tagit in några Golitesäckar som jag tittade på häromdan. En rymde enligt uppgift 3000 kubiktum (tror jag det var) och en snabbkoll på omvandla.se visade på 49 liter. De såg väldigt snåla ut, men jag är ju van vid min Acrux, 65 generösa liter. Jag skulle knappast få plats med min kontintentala packning.

Utan att direkt prova (jag hade ingen packning med mig!) kunde jag konstatera att ryggplattan var ännu sladdrigare än på min Vapor Trail (som jag inte kan använda) och att bältet var i stort sett ingenting (Vapor Trail har fullgott bälte). Det har väl konstaterats här att Ridgerest knappast går att använda till att ge stadga - när jag försökte i min Vapor Trail skedde inget automatiskt, utan det verkade som att man skulle få pilla och dra i det oändliga, och likväl få en rätt hög packning. En del tycker om att göra sådant, men ska man leva med sin packning i kanske 3 veckor (det är vad jag hoppas) så tror jag inte man i längden står ut med sådant. Enkelheten främst.

Jag avundas dem som klarar att bära en 10-dagars-packning i en sådan ryggsäck.

Det finns flera varianter!

Efter ett återbesök i affären där jag tittat på Jam2 (för övrigt Uteliv i Linköping...) så kunde jag konstatera att den säck jag tyckt (och fortfarande tycker!) är liten i förhållande till uppgiven volym var en Womens Jam 2 Medium. Den såg ungefär lika stor ut som en Klättermusen Ratatosk när det båda var fyllda med plastfluff.

Det fanns även en "riktig" Jam2 i Large och den verkade vara ganska mycket större. Den var dock inte full med plast utan jag fick själv uppskatta volymen.

Uffe

[...] bältet var i stort sett ingenting [på jam2] (Vapor Trail har fullgott bälte). [...]

Naturligtvis är inte avbärarbältet på Jam2 det mest stabila, men man ska inte underskatta vikten av hur det är skuret. Jam2-bältet är infästat i säcken, och smiter åt kring höften, på ett sätt som gör att det tar upp mycket vikt, jämfört med en mer traditionell infästning. En liknande lösning har min Aarn Featherlite Freedom, och det bältet gör definitivt sitt jobb, även när man inte använder den osm bodypack utan som vanlig rygga.

Jag har den här MYCKET starka säck:
http://www.theomm.com/Villain4510RLMSC.html

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg