Läst lite internationella recensioner av ryggsäckar under kilot och nästan genomgående så pratas det om reparationer eftersom de är så tunna att lyfter man upp dem i en bärrem (som nämndes i denna tråd) så är det lätt att några stygn ryker. Jag var initialt mycket positiv vid tanken på en säck under kilot men börjar bli mer och mer tveksam :-/
Oj oj oj så mycket erfarenhet jag har av just denna skada. Har slitit sönder fyra tre säckar på det viset, och har ytterligare en på god väg.
1) min 35-liters KIMM-säck. Den förtjänade jag att riva sönder, eftersom jag bar 12-13kg i den x flera, även vintertid när man generellt är mer oförsiktig.
2) min 27-liters Litepac, fick sy ihop den på vägen till BAMM-06, sen dess har den hållit bra
3) min fd svärfars 120-liters Bergans (som var sgs ny), som skulle palla 60kg packvikt enligt tillverkaren!!! På ca 32kg (14-dagarstur) tålde den iaf inte att lyftas i ena axelremmen, som revs loss från ryggen. Gick ändå att laga provisoriskt med packremmar.
4) min nuvarande löparsäck, en Litepac27. Har sprungit så många mil med den att jag inte fattar att den står ut med mig (säg den friluftssäck som utsätts för samma nötning?), vars ena axelrem nu börjar lossna (den axelrem som jag oftast tar på mig säcken med; den högra).
"Felet" med de lätta säckarna som jag har och har haft, är att ett nöttåligt men inte så rivtåligt (=inte grov ripstop med svetsade kanter/stadigt kantband) tyg används i bärremmarna, och att dessa sys fast i skarven mellan ryggplatta och topplock/motsv. Om man istället integrerade (=remmar och ryggplatta i ett tygstycke), eller sydde remmarna tydligt utanpå ryggplattan så man ser om de börjar lossna och kan laga, så vore det en annan femma. Om man hade t ex 5cm överlapp av tyg mellan remmar och ryggplatta, så kunde man lätt sätta en bunt sömmar där. Jag syr för hand med stadig tråd (spunnen bindtråd för flugbindning!) och sen dess har jag inte haft några problem.
/A.