Hej Tomas
Ska försöka svara på dina frågor.
"* Om jag förstod dig rätt är detta inte något de har i sitt standardsortiment, har du något bra beskrivning eller funkar "förlängsningsdel eller 300 mm lång rörhyllsa" bra tror du?"
Nej det är inget de har i sitt standard sortiment. De var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående, de ville ha min beställning och måttangivelser på mejl.
Hylsan fungerar precis som handtagsdelen på staven där expanderdelen sticks in, inga konstigheter.
"* Vad jag förstår använder du underdelen av stavarna. Antar att dette inte är en slump men är inte överdelen grövre och mer hållbar? Slipper även täcka spetsen."
Jag är ingen hållfasthetsexpert men med hylsan på mitten tror jag att staven är starkast/tjockast där den kommer att böja sig som mest vid belastning. Vore mitten tunnast skulle det bli den mest logiska brottpunkten, om jag förstår dig rätt. Du skull också behöva montera expandrar på bägge ändarna av röret.
"*Hur lång blir stången totalt? Den är den även justerbar eller hur?"
Skulle tro att det går att justera stången 160 till 200 cm med mina W70. Med W50 skulle stavaren bli kortare men det kanske räcker till för ditt Shangri-La 3 annars får du ordna en lite längre hylsa.
"* Vad fick du betala?"
Exakt 110,50:- inklusive frakt. Axess kanske lanserar en ny produkt om fler gör beställningar
"Min plan vid storm var att använda dubbla stavar som stolpe för att öka stabiliteten. Är detta sämre tror du än A-frame?"
Som sagt är jag ingen hållfasthetsexpert men jag föreställer mig att det blir starkare, åtminstone blir konstruktionen mindre rörlig om man placerar stavändarna i linje med vindriktningen.
Hoppas jag kunnat besvara dina frågor begripligt.
Otto