Göran Kropp död

Igår viste jeg ikke hvem Göran Kropp var. Jeg husker dog en historie om en fyr der havde besteget et bjerg i Nepal uden gasmaske. Så det var ham. Efter idag at have læst de forskellige indslag og rapporter om hans bedrifter, lyder han som en fyr der virkelige tænker stort og handler derefter. Mine dybeste medfølelse går til hans efterladte. Specielt hans fästemö Renata. Det er hårdt at tænke på at de ikke fik tilbragt den morgen sammen.

Billederne fra Aftonbladet og det billede taget 2 timer før hans død (se Per's link: http://www.cascadeclimbers.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=003107;p=2) viser virkelig en herlig gut.

/ata
[Ändrat av ata 2002-10-02 kl 13:50]

En dikt av Ulf Lundell

Äventyr

"Jag älskar äventyr
Jag kan ge vad som helst för ett äventyr
Jag älskar dom där människorna
som inte står ut
som måste göra nånting annat
som bryter av sej ett
finger om det råkar vara
inträdesbiljetten till äventyret
och jag älskar folk som inte har så mycket
skrupler
som kan tänka sig att ge fan i alltihop
och bara satsa allt
på en enda segeltur ner till Frankrike och som säjer
varför inte
vi bosätter oss i Madrid
och funkar det inte
så åker vi väl hem igen
och jag älskar människor
som gör nånting enkelt och sant
som säjer att
vadå
vad i helvete har vi annat att
leva för
än
äventyret? "

Göran, jag är helt övertygad om att du just nu planerar ett nytt äventyr.

Renata, alla anhöriga och vänner. Vi tänker på Er!

/Magnus

:-(

Till Göran:
- När nyheten spreds via radio stelande jag till på jobbet igår. Jag är fortfarande stel i kroppen nu och kan inte fatta det som hänt. Vill önska dig all lycka på din största resa någonsin.

Och till Renata och Görans familj, jag sörjer med er.

Dan Hansen

Slut

Min första tanke när jag hörde om Göran Kropp på nyheterna var att det var ett dåligt skämt.
Oerhört tragiskt och synd på en till synes mycket kompetent och fin människa.

/Pelle.

Framför mig hänger en lapp med följande citat från Seven Pillars of Wisdom av T.E. Lawrence
”All men dream; but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their mind wake in the day to find that it was vanity, but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act out their dream with open eyes, to make it possible”.

Göran om någon visade att det går att göra även tokiga eller till synes omöjliga drömmar verkliga. Han var/är utan tvekan en av mina stora förebilder när det gäller att leva sitt liv och att leva till fullo.
De stora äventyrliga expeditioner som han drömde om, planerade och genomförde kommer förmodligen alltid att vara härliga drömmar för mig, men alla dessa mindre (för mig större) situationer där jag tänkt att ”det kan man inte” eller ”det går inte” för att sekunderna senare tänka att ”kan Göran göra vad han gör så klart att detta går” står definitivt för en höjd livskvalitet för mig.

Många lever längre men få lever mer än Göran gjorde.
Känns trots allt bra att han fick sluta mitt i det som var glädjen och drivkraften i hans liv.

Och till Renata och Görans familj, Vi sörjer med er!!

/Lennart

Sorg

"Vi var en grupp amatörvandrare som för något år sedan under Göran Kropps färdledarskap ville besegra Kilimanjaro. Kropp fanns i täten. Larmet kom från trettiomannagruppens kö någon kilometer bakåt och neråt. Kropp vände. I störtloppsfart kanade han ner för de leriga djungelstigarna. Han nådde olycksplatsen. Han konstaterade svårt benbrott.

Bar honom på ryggen
Kropp hystade upp vandraren Sven på sin rygg och startade den långa marschen mot en väg och en bil som kunde ta den skadade till sjukhus.
- Hur mycket väger du, Sven? hörde vi Göran fråga.
- 62 kilo, svarade Sven.
- Shit! För lätt! Det här kan inte ens räknas som ett träningspass."
[www.aftonbladet.se]

Det säger väl allt
vi saknar dig o tänker på dina nära och kära
vila i frid

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg