Elrörsramar har
redan gjorts. Eu fjädrar de skönt, d v s de förblir inte formfasta. Vad det innebär för obehag för bäraren behöver jag kanske inte gå in på. En vandrare som jag en gång mötte i väglöst land var så lyrisk med sin elrörsram. När jag försynt frågade vad den vägde mulnade ägaren till. Per dm väger mina elrör i förrådet mer än vad grova ramrör i Al gör. Den här jöken skröt dessutom med att han lagade ryggsäcksramar med gipslinda, uppenbart var att hans Pvc rörsramar krävde fältreparation.....ofta.....
Så för min del är Pvc rör för det ändamålet ett passerat spörsmål.
Däremot rotting eller bamburam som kryss, i säcken, i specifika fickor, är intressant och lätt. Enligt mina erfarenheter kan man acceptera en 8,5 kg säck som hänger och slänger på ena axeln, luftar ryggen skönt och går att växla.
En 10 kg säck däremot som inte följer ryggens rörelser som en skugga blir för mig som en plågsam kamp och tyngre blir bara värre.
Men luftigast och skönast är och förblir den mycket lätta säcken....
Jag har skaffat en fotogäska i form av ett rejält höftbälte med fickor på. Ryggpåsen borde kunna bli ett bra bottenfundament för ryggsäcken att vila på, a la Jörgen m fl.
En ny säck i spinnackertyg skall få komma till i symaskinlampans sken.
Andra lätta rör är de tunnväggiga Al-rör som brukades i analoga flygplan som virestyrningar, dia ca 8mm och hål nog stort för de flesta hushållsärtorna. (gissa vad vi använde dem till som gossar...) Äldre UKV och TV-antenner är uppbyggda av dem bl a.
//J