Göra ramsäcken lättare?

Jaha, så lätt man misstar sig. Plast LÅTER ju lättare än plåt. Men är det alltså inte, om plåten är alu. Där ser man.

Hur som helst finns det nog bättre lösningar än att borra i rören. Det verkar ju alla tämligen ense om.
 
Kolfibrets slagtålighet är inte så bra för direkta slag, men paddelskaft görs ju i kolfiber. Även F1-bilar. Skall ju klara den del. Fördelen är väl att man kan göra materialet tunnare och bibehålla styrkan jmf alu (annars skulle inte McLaren satsa på kolfiber).

AV

Jo, McLaren måste ju ha hög slagtålighet efter som de krockar så ofta (obs, ironi). Det finns olika sorters styrkor, och olika material har olika svagheter och styrkor. Kolfiber har hög tensil styrka t.ex. Det behövs i bl.a. cyklar, bilar, flygplan etc. Slagstyrka har det däremot inte, och det behövs inte nämnvärt i ovannämnda applikationer. Men kolla gärna på en vurpad landsvägsram och se om den går att rikta upp.

För övrigt är elrör tämligen värdelösa då de helt saknar utmattningsstyrka.
 
Kolfibers styrka...

Kolfiberns största styrka är ju dess formbarhet och att man kan få olika egenskaper för olika delar av utrustningen.
Tex som landsvägscyklar så vill man att de ska vara styva i vissa riktningar och flexa i andra.
Man kan även göra tuff design vilket inte är att förakta.

Saker som behöver tåla lite belastning blir inte alltid lättare med kolfiber. Jag har tex tittat på "exakt" likadana barends (från samma märke: PRO) till min MTB och där är aluminium lättast.

Den stora fördelen med en ram i kolfiber skulle vara att man skulle kunna forma den precis efter sin egen rygg. och dessutom kunna använda kolfiberplattor som gav exakt de egenskaper i ramen som man ville ha, men nu sitter jag inte och trycker på någon större kunskap omkolfiberkonstruktion så jag kanske provar att borra ändå.

Klättermusen har i sin nya mjölner en ram av aluminium och höghållfast stål (nanoflex) från Sandvik om jag inte är felunderrättad som ska vara riktigt bra.

Om ryggsäcken blir klar ska jag lägga upp vikt och bild här...

/ N
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah 150 gram lättare Fjällräven Keb Gör det själv 6

Liknande trådar