Göra ramsäcken lättare?

Jag har en "gammal" Haglöfs ramsäcksram som jag tänkte försöka bygga en ryggsäck kring. Nu i lättpackningstider så funderar jag på om det är någon som har provat att borra hål i sin ram för att på så sätt göra den lättare.
Funkar det? Minskar hållfastheten radikalt?
Den största viktminskningen kommer jag att göra genom att sy en egen säck, men jag är sugen på att borra ändå...
 
Lätthål

Klart att du kan osthålsborra din ram, men hål minskar rörens böj och bäregenskaper plus att i skogen fastnar allt i en hålig ram. (Lärt genom att bära en i över 150 dar.) I så fall glöm inte att grada hålen. Borrar du ca 10mm hål kan du grada med ett 15mm borr.
Den största viktbesparngen på en lätt ram får du genom lättare bäranordning och en lättare säck i spinnackertyg. Vill du inte sy själv fråga din vänlige invandrarskräddare, inget verkar omöjligt för dessa entreprenörer....Mtrl kan du finna via nätet.
//J
 
Ram i kolfiber?

Om man nu ändå skall lägga ner en massa energi på att sy ny säck och förbättra bärsystemet kan man väl lika väl bygga en ny ram i kolfiber. Lite pyssel, men då kombinerar du lätthet med rejäl styrka.

Fundera på vad du faktiskt sparar. Vad väger ramen? Ett par kilo? Säg att du minskar vikten med 20% det ger 400 g. Går kanske att spara på annat?

AV
 
Anders skrev:
Vad väger ramen? Ett par kilo?
Beror givetvis på vilken Haglöfsram vi talar om. En stor Grönlandsram väger mer än Skarjan. Några kilon blir det dock knappast frågan om. En äldre Skarja väger ju under två kg. utan ändringar! Ta av säcken och packa direkt på ramen (ja, i packpåsar) sparar en hel del vikt. Byta ut bärsystemet sparar mycket vikt på en modern upplaga av säck, mindre på en äldre. Skillnaden i bärkomfort blir dock större om man byter bärsystem på den äldre säcken. Gissar (fast just detta har jag aldrig gjort) att borroperationen kräver störst arbetsinsats och ger minst viktbesparing av de lagda förslagen! Vill man testa tar vi dock gärna del av erfarenheterna. Anna

AV[/QUOTE]
 
Senast ändrad:
Funkar det? Minskar hållfastheten radikalt?

Jag skulle säga att hållfastheten minskar rejält. Runda rör används för att det ger optimal styrka, jfr kroppens ben. Nu kanse det är rektangulära rör i din säck, men ändå. Borra några hål och det är där röret kommer att vika sig.
 
Vidare funderingar...

Jag skulle säga att hållfastheten minskar rejält. Runda rör används för att det ger optimal styrka, jfr kroppens ben. Nu kanse det är rektangulära rör i din säck, men ändå. Borra några hål och det är där röret kommer att vika sig.

Givetvis kommer rören bli svagare av borrningen, men med tanke på att en traditionell alaskaram som jag har förmodligen är dimensionerad för +40 kg så finns det ju lite spelrum i hållfastheten.

Om man då tänker sig att man inte packar mer än 20 kg så borde man teoretiskt klara sig med halva hållfastheten i ramen, men det kan ju också vara så att om man borrar ett hål så minskar hållfastheten enormt mycket just där så att ramen blir obrukbar. Det svåra är ju att veta hur mycket man kan borra innan ramen kollapsar för minsta belastning.

Jag kommer att göra om själva säcken och bärsystemet, och det intressanta är att få en säck som är skön att bära med upp till 20 kg, klarar relativt stor volym, men ändå är lätt. Och där kommer några hundra gram på ramen att vara en liten , men inte obetydlig del...

Kolfiberram kan vara intressant, som nämndes tidigare, men för mig är det just nu bara intressant vad jag kan göra med den här ramen.
 
Kolfiberram kan vara intressant, .

Där sa du något, det voru tämligen enkelt att byta ut alla raka rördelar mot just kolfiber för att minska vikten ordentligt. som den vänstra bilden där det röda är alu och det svarta nya kolfiberstavar.

ang borrande torde ett hål som är max 1/3 av röretsdiameter som den högra bilden visar
 

Bilagor

  • ramryggsäck.GIF
    ramryggsäck.GIF
    1.4 KB · Visningar: 548
Du kommer att tappa enormt mycket hållfasthet för väldigt liten viktvinst. Bättre då att bygga eller köpa ny ram.

Om du är beredd att ha sönder din gamla ram är väl ovanstående försaget ganska spännande. Behåll lauminium (är det väl?) i "kopplingarna och lägg till kolfiber i de raka delarna. Du behöver nog förstärka kolfiberrören i den bit som ska in i kopplingarna, ungefär som man gör med prisolrör eller fiskespön. Annrs kommer de spricka där, skulle jag gissa. En bit metallrör eller kanske plast inuti, linda med tråd och lacka eller limma. Superlim har funkat bra för mig när jag var tvungen att reparera ett knäckt fiskespö på det sättet.

Ett betydligt billigare alternativ, som kanske duger om du går med lätt packning, vore PVC-rör. Hmm, det kanske man skulle testa. De går ju att böja också, om man värmer dem lite. Undrar va de väger...
 
Kolfiber har värdelös slagtålighet. Vill man vara rädd om ryggsäcken så går det väl an, men annars är det en massa tid och pengar i onödan. Dessutom skiljer det inte så mkt i totalvikt mellan ram i alu och kolfiber.
 
Ett betydligt billigare alternativ, som kanske duger om du går med lätt packning, vore PVC-rör. Hmm, det kanske man skulle testa. De går ju att böja också, om man värmer dem lite. Undrar va de väger...
Finns ju även skarvar T, Rak och böjd för elrör.

Kolfiber har värdelös slagtålighet. Vill man vara rädd om ryggsäcken så går det väl an, men annars är det en massa tid och pengar i onödan. Dessutom skiljer det inte så mkt i totalvikt mellan ram i alu och kolfiber.
Hur ofta slår man på ryggsäcken? När jag bar 25 kg så brukade jag släppa ryggsäcken med en dunns, nu när den väger 15 kg behövs det inte.
ALL Lättpackningsutrustning kräver viss varsamhet. hållfastheten/styrkan sitter oftta i det som skapar vikten (inte alltid om någon tänkte kontra)
 
Kolfibrets slagtålighet är inte så bra för direkta slag, men paddelskaft görs ju i kolfiber. Även F1-bilar. Skall ju klara den del. Fördelen är väl att man kan göra materialet tunnare och bibehålla styrkan jmf alu (annars skulle inte McLaren satsa på kolfiber).

Istället för att köra på den styva linjen med alu eller kolfiber kan man ju som ovan sagt köra den flexande linjen. Har för mig att den gamla fina boken Ute rekommenderar att göra en ram i grov rotting. Så varför inte elrör?

AV
 
Elrörsramar har

redan gjorts. Eu fjädrar de skönt, d v s de förblir inte formfasta. Vad det innebär för obehag för bäraren behöver jag kanske inte gå in på. En vandrare som jag en gång mötte i väglöst land var så lyrisk med sin elrörsram. När jag försynt frågade vad den vägde mulnade ägaren till. Per dm väger mina elrör i förrådet mer än vad grova ramrör i Al gör. Den här jöken skröt dessutom med att han lagade ryggsäcksramar med gipslinda, uppenbart var att hans Pvc rörsramar krävde fältreparation.....ofta.....
Så för min del är Pvc rör för det ändamålet ett passerat spörsmål.
Däremot rotting eller bamburam som kryss, i säcken, i specifika fickor, är intressant och lätt. Enligt mina erfarenheter kan man acceptera en 8,5 kg säck som hänger och slänger på ena axeln, luftar ryggen skönt och går att växla.
En 10 kg säck däremot som inte följer ryggens rörelser som en skugga blir för mig som en plågsam kamp och tyngre blir bara värre.
Men luftigast och skönast är och förblir den mycket lätta säcken....
Jag har skaffat en fotogäska i form av ett rejält höftbälte med fickor på. Ryggpåsen borde kunna bli ett bra bottenfundament för ryggsäcken att vila på, a la Jörgen m fl.
En ny säck i spinnackertyg skall få komma till i symaskinlampans sken.
Andra lätta rör är de tunnväggiga Al-rör som brukades i analoga flygplan som virestyrningar, dia ca 8mm och hål nog stort för de flesta hushållsärtorna. (gissa vad vi använde dem till som gossar...) Äldre UKV och TV-antenner är uppbyggda av dem bl a.
//J
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah 150 gram lättare Fjällräven Keb Gör det själv 6

Liknande trådar