Göra egna tältpinnar

Som elektriker så har jag jobbat med vp rör.
Jag skulle möjligtvis använda vp rör som nödlösning på en campingplats, där det finns stugor att hyra.
Aldrig till ett tält på fjället. Dom viker sej när dom blir överbelastade.
Dessutom så blir dom spröda vid kyla och splittras, det flyger lite bitar.

Om tält tillverkarna hade tyckt vp rör varit bra då hade dom nog använt dom, i stället använder dom något som är dyrare.
Undrar varför.
 
...
Dom viker sej när dom blir överbelastade...
Alla rör viker sej när dom överbelastas (utom glas/kolfiber-rör som splittras), även rören i dom dyraste och finaste tälten. Det är bara en fråga om dimensionering.

I det här fallet frågar dock TS efter ett rör för att hålla upp huvan till sitt sovsäcksöverdrag - inte till ett tält för en sydpolen-expedition...

...
Dessutom så blir dom spröda vid kyla och splittras, det flyger lite bitar.
Visst... men hur många är det som faktiskt tältar på vintern? Ner till 0:an funkar VP-rör. Men ska man verkligen ut i kallare väder, ska man så klart välja något annat.

...
Om tält tillverkarna hade tyckt vp rör varit bra då hade dom nog använt dom, i stället använder dom något som är dyrare.
Undrar varför.

För att VP-rör på inget sätt är idealiska tältbågar. Enda fördelen dom har är priset. Största nackdelen är volymen som krävs för tillräcklig hållfasthet. Lite tunga blir dom åxå...

Är man beredd att ta dom nackdelarna funkar VP-rör lika bra som något annat.
Jag såg att jag skrev fel i mitt tidigare inlägg om vindskyddet för 4-5 pers jag gjort. Det var 22mm VP-rör jag använde (inte 16mm). Med tanke på att det är minst 18 meter rör totalt, kan man räkna ut att det blir en rätt stor bunt när man ska packa ihop dom... Kajaker kan rymma rätt mycket som tur är.
icon7.gif


Efter många års användning böt jag VP-Rören till glasfiber-bågar. Inte för att jag inte litade på VP-rören, utan just för att få en mer hanterbar volym. På bilderna är det glasfiber-bågar. Vindskyddet är 3,5m brett ca 3m djupt och ca 130-140 cm högt. Med lite stag-linor har det stått mycket stabilt i riktigt hårda vindar. Långt stabilare än jag vågade hoppas på när jag sydde det. Det skulle knappast vara bågarna som ger sej först i storm.
 

Bilagor

  • tält1.jpeg
    tält1.jpeg
    160.3 KB · Visningar: 1,209
  • tält2.jpeg
    tält2.jpeg
    116.4 KB · Visningar: 1,070
Jag har en gång satt bågar av VP-rör över jordgubbslandet (för att lägga fågelnät på). Det är nog snart 10 år sen. De står kvar fortfarande. Fast då har vi ju inte varit och röjt i jordgubbslandet på vintern när det varit minusgrader.
 
Lite gnällig kommentar

men personligen så skiljer jag på tältpinnar, tältstänger och tältbågar. I det här fallet tror jag TS menar tältbågar dvs såna som böjs och som finns på tunneltält och kupoltält. Tältstänger är i min värld raka och håller upp tält i mitten eller vid en vägg medan tältpinnar trycks ned i backen eller snön och används för att hålla ut tältbotten absiden eller tältlinor.

Thure
 
Tack för förtydligande :)

Nu är jag nyfiken på hur ni gjort era kopplingar i tältpinnarna? Pv-rören blir ju hemskt lång om man inte kan dela dem på någe vis?
 
är inte de muffarna på utsidan? behöver något som går på insidan :)

Edit: angående extrem textil, förstår inte hur de menar med accessories, kan man inte köpa två pinnar och sätta samman?
 
Senast ändrad:
Högersidan ska finliras lite. Är ju ingen stretch i tyget. Tyvärr blev taket väl lågt men det ska nog lösa sig med muffar.

pyrarate.jpg


Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk
 
är inte de muffarna på utsidan?
Jo, behöver du bågar som är helt släta funkar de inte. Men de flesta glasfiberbågar har ju utanpåliggande skarvhylsor och det brukar inte vara några problem.

Edit: angående extrem textil, förstår inte hur de menar med accessories, kan man inte köpa två pinnar och sätta samman?

Om du kollar längre ner på sidan så finns det "mittsektioner" där. Den länkade var vad jag förstått en ändsektion.

Men jag vet inte om jag tycker hundra spänn metern är direkt billigt...
 

Liknande trådar