Och det finns "fötter" som passar på VP-rör också, jag har använt såna här rörändskydd till mina 3-delade "tältstänger"
http://www.jula.se/rorandsskydd-4-pk-319073
De passar perfekt på 16 mm VP-rör (måttet 19 mm som anges är uppenbarligen yttermått, man undrar ju om inte innermåttet är mer intressant för den som ska köpa?).
Till "spetsarna" upptill (jag har stängerna till ett litet ryggåstält) så använde jag pipen från ett par flaskor linsvätska.
Nackdelen med VP-rören till raka stänger är tyvärr att de böjer sig rätt lätt om lasten blir för hård.
Men som bågar är de jättebra, jag satte fyra bågar av VP-rör över jordgubbslandet för några år sen så jag kunde lägga nät över (och slippa att fåglarna åt upp allt). Var bara att trycka ner ena änden i jorden, böja och trycka ner andra änden. Klart!
Vanliga teleskopstavar är också rätt bra, dock brukar de tredelade vara dyrare och svårare att hitta (och de tvådelade är opraktiskt långa även ihopfällda). Och hantagen kan väga väldigt mycket!
När jag började med lättpackning läste jag om amerikanare som köpte nån slags "golfbollsupptagare" med teleskopskaft, men sån har jag inte sett i nån butik här i Sverige. Finessen med dem var att de var kanske 20-30 cm när de var ihopfällda.