Göra egna tältpinnar

Behöver ett litet tarp bara för att skydda huvudet när jag använder min sovsäckspåse (term?).
Därmed behöver jag också en tältpinne som är typ 1 m. och kanska tvär böjning.
Eftersom jag är fattig student tänker jag att jag vill komma undan billigt. Och eftersom paketet i sin helhet knappt väger något kan pinnnarna vara något tyngre än annars. Alltså, pris>vikt. Därmed funderar jag på om jag inte skulle kunna köpa en meter aluminiumrör någonstans och kapa av, bocka, sätta in någon form av mindre rör/träplugg och vips - ha min egen tältpinne?

Var kan jag i så fall köpa sådant tunt litet aluminiumrör i Göteborg?
 
VVS-rör typ invändig vattenledning. Vilken bygghandlare som helst.
Annars finns ju också gängstång som du kan kapa och gänga ihop med skarvmuttrar.
 
halaj!

Hornbach har alla möjliga profiler i både stål och Alu. Misstänker dock att det är inte precis "flygplansaluminium", utan mjukaste tänkbara av billig kvalitet.

//T
 
Låter som det ska vara en tältstång och inte någon jordpinne/snöpinne/tältpinne.

Smala Alurör finns ju på Bauhaus och kosta lite men de håller nog inte för allt för mkt.
I outdoor butiker finns ju dessa teleskoppinnar som kosta 149,- för ett paar. Vet du ngn du kan köpa kittet tillsammans med så ni få varsin bli ju kitet väldigt prisvärd. Dessa teleskoppinnar kan delas väldigt enkelt och då har du en styv pinne som håller.
Har du vägen förbi Södertälje har jag två teleskoppinnar som jag aldrig använder.
 
eller satsa på VP-rör i plast (för el-installationer).

Billiga, lätta och tillräckligt styva för mindre tält. Funkar både som tält-stång (stolpe) och båge till tunnel/kupol-tält. Det är bara att välja diameter efter önskad styvhet.
 
Fiskespön väger inget och ett teleskopiskt som du sparar den tjockare 1-1.2m delen på fungerar.
Har använt mina telespön så men då inte fällt ut hela och fått ett stabilt stag.

Ron Thomson har billiga och helt ok spön för 150-250 spänn.Längder på 180 till 270cm.