Göra eget vattenpelar test?

Med tanke på att tältgolv anses behöva över 3 meter vattenpelare för att hållas tätt på fuktig mark, så tror jag man behöver lite mer än 0.3 meter vattenpelare i ett kajakskrov.

För man får ju komma ihåg att det är ett sätt att mäta ganska långt från verkligheten :)

de var lite så jag tänkte. det ända jag kan komma på är också att att de måste hålla tätt för minst 100 kilos vatten tryck då det är där omkring kajaken med mig i kommer att väga (+ lite extra då för att göra de lätträknat)
sen hur man räknar om detta till ett vattenpelar mått har jag inte så stor koll på.

de var lite så jag tänkte. det ända jag kan komma på är också att att de måste hålla tätt för minst 100 kilos vatten tryck då det är där omkring kajaken med mig i kommer att väga (+ lite extra då för att göra de lätträknat)
sen hur man räknar om detta till ett vattenpelar mått har jag inte så stor koll på.

Går kajaken 0.3m djupt blir vattenpelaren 0.3m. MEN när det gungar, går vågor och du paddlar framåt är jag ganska säker på att trycket lokalt, under kort stund, blir högre, men hur mycket har jag ingen aning om. (som när du står på knä i tältet-exemplet.)

Känns som det är bäst att fråga nån som har hållit på med den här typen av kajaker, och av erfarenhet vet hur mycket som behövs.

Sen är det så att när man testar vattenpelare enligt ISO811 så använder man en test-area av 100cm2, och höjer vattenpelaren med 0.6??m /minut tills tredje droppen tränger igenom, då stannar man och läser av värdet. MED RESERVATION för ökningen, då jag inte har dokumentet här... I verkligheten kanske man vill att det ska hålla tätt längre tid än så...

okej.

jag säger inte att de inte stämmer med vattenpelare på 0,3m men de känns lite lite med tanke på vikten som tvingar ner kajaken till de dryga 0,3 metrarna.

men eftersom att jag inte har några andra konkreta idéer om hur de skulle kunna vara så kan jag inte säga emot med några argument.

Skulle man inte kunna räkna om tryck till vattenpelare på nåt sätt?

Tänker att du kan räkna på deplacement och yta under vatten. Fan vet. Bara en tanke.

100 kg över ytan under vattenlinjen, borde ju ge någon form av mg/A, vilket vattenpelaren också ger, typ. Orkar inte ställa upp ekvationer nu. Återkommer. Kanske.

Skulle man inte kunna räkna om tryck till vattenpelare på nåt sätt?

Tänker att du kan räkna på deplacement och yta under vatten. Fan vet. Bara en tanke.

100 kg över ytan under vattenlinjen, borde ju ge någon form av mg/A, vilket vattenpelaren också ger, typ. Orkar inte ställa upp ekvationer nu. Återkommer. Kanske.

du får hemskt gärna återkomma med en eventuell uträknings eller omställnings formel.
mina fysik kunskaper sviktar just nu rätt rejält.

10 meter vattenpelare=1 bar = 100 000 Pascal = 100 000 N/m2 (Newton/m2)

Kraften i Newton = massan x accelerationen, 100 000 Newton = massan x jordaccelerationen (som är ca 9.81 m/s2, men som jag för enkelhetens skull anger till 10 m/s2), detta ger massan= 10000 kg per kvadratmeter för att få ett tryck som är samma som 10 meter vattenpelare (10 meter vattenpelare på en kvadratmeter motsvarar 10000 liter vatten som väger 10000 kg)

Det som är svårt med tryck och vikt är att allt måste ses som massa eller kraft per kvadratmeter. 100 kg som man sprider ut över en väldigt stor yta ger ett litet tryck, och 1 kg som man har på en liten yta ger ett större tryck.

Vattentryck är ju som någon redan beskrivit oberoende av om det är litet, stort, snett, vingligt etc med ett rör, utan är det 0.3 m djupt så är vattentrycket där 0.3 meter vattenpelare. Sedan är det såklart andra tryck i samband med vågrörelser och liknande då trycket stiger till andra nivåer.

Om du väger 100 kg är det såklart beroende av kajakens storlek med hur mycket av kajaken som måste sänkas ner i vattnet för att uppväga det trycket. Väger du 50 kg så kommer kajaken flytta högre i vattnet och vattentrycket som behövs för att balanser är mindre. Så strunta i din vikt per kajakens area, utan se till vattentrycket på djupet... Men som sagt, det är inte vattendjupet vid "normal" användning som är dimensionerande, utan det är extremvärden vid vågor, där tyget är sträckt etc.

Tja, lite formler efterfrågades och det fick ni, men jag vet inte om ni blev så myclet klokare :)

Med tanke på att tältgolv anses behöva över 3 meter vattenpelare för att hållas tätt på fuktig mark, så tror jag man behöver lite mer än 0.3 meter vattenpelare i ett kajakskrov.

För man får ju komma ihåg att det är ett sätt att mäta ganska långt från verkligheten :)

Man måste ju även ta hänsyn till trycket från den torra sidan. Det är en väldig skillnad om en bit tyg ska hålla tätt liggandes löst mot huden på magen eller om det ska ligga mellan ditt knä och fuktig mark medan du lägger en stor del av kroppsvikten på knäet. Tältgolv behöver ju klara högre tryck av den anledningen att man ska gå eller sitta på det.

De var mycket kunskap på lite tid att läsa men de var helt klart hjälpligt iaf..

ska nog läsa igenom det imorgon också för säkerhets skull så att jag faktiskt vet att jag förstod :p
men då blir de till att försöka få ihop en vattenpelare och fixa klart tygbiten att testa och sätta igång...

10 meter vattenpelare=1 bar = 100 000 Pascal = 100 000 N/m2 (Newton/m2)

Kraften i Newton = massan x accelerationen, 100 000 Newton = massan x jordaccelerationen (som är ca 9.81 m/s2, men som jag för enkelhetens skull anger till 10 m/s2), detta ger massan= 10000 kg per kvadratmeter för att få ett tryck som är samma som 10 meter vattenpelare (10 meter vattenpelare på en kvadratmeter motsvarar 10000 liter vatten som väger 10000 kg)

Det som är svårt med tryck och vikt är att allt måste ses som massa eller kraft per kvadratmeter. 100 kg som man sprider ut över en väldigt stor yta ger ett litet tryck, och 1 kg som man har på en liten yta ger ett större tryck.

Vattentryck är ju som någon redan beskrivit oberoende av om det är litet, stort, snett, vingligt etc med ett rör, utan är det 0.3 m djupt så är vattentrycket där 0.3 meter vattenpelare. Sedan är det såklart andra tryck i samband med vågrörelser och liknande då trycket stiger till andra nivåer.

Om du väger 100 kg är det såklart beroende av kajakens storlek med hur mycket av kajaken som måste sänkas ner i vattnet för att uppväga det trycket. Väger du 50 kg så kommer kajaken flytta högre i vattnet och vattentrycket som behövs för att balanser är mindre. Så strunta i din vikt per kajakens area, utan se till vattentrycket på djupet... Men som sagt, det är inte vattendjupet vid "normal" användning som är dimensionerande, utan det är extremvärden vid vågor, där tyget är sträckt etc.

Tja, lite formler efterfrågades och det fick ni, men jag vet inte om ni blev så myclet klokare :)

fattar jag detta rätt om jag förstår att man i formeln då skulle kunna skala ner pelaren på så vis att som du sa att ett vattenpelar test på 10m/kvm motsvarade 10000kilos tryck/kvm om man då istället har en vattenpelare som mäter på 0,5kvm i yta räcker de då med 5m pelare och har ändå samma tryck? och så vidare.

min tanke är nämligen att det blir praktiskt lättare att använda en mindre yta på själva vattenpelar testet. så att använda ett rör med genomsnittsarea på t.ex. 0,25kvm och testar med 2,5 m pelare så motsvarar de samma som 10 meter/kvm i tryck?

om så blir fallet är det ganska enkelt att konstruera en pelare i mindre skala liksom.

fattar jag detta rätt om jag förstår att man i formeln då skulle kunna skala ner pelaren på så vis att som du sa att ett vattenpelar test på 10m/kvm motsvarade 10000kilos tryck/kvm om man då istället har en vattenpelare som mäter på 0,5kvm i yta räcker de då med 5m pelare och har ändå samma tryck? och så vidare.

min tanke är nämligen att det blir praktiskt lättare att använda en mindre yta på själva vattenpelar testet. så att använda ett rör med genomsnittsarea på t.ex. 0,25kvm och testar med 2,5 m pelare så motsvarar de samma som 10 meter/kvm i tryck?

om så blir fallet är det ganska enkelt att konstruera en pelare i mindre skala liksom.

Nä, men tvärtom :) Dvs 10 meter vattenpelare är tio meter vattenpelare, oavsett om det är en kvadratmeter, en kvadratdecimeter, eller en kvadratmillimeter som du har vattnet på, dvs har du en smal trädgårdsvattenslang som är tio meter som du håller lodrät och fyller med vatten så är det samma vattentryck längst ner som om du befinner dig 10 meter under vattenytan i en stor bassäng.

Däremot var det flera tidigare inlägg som pratade om cykelpumpar med manometrar, där kan du få fram trycket i meter vattenpelare (1 bar=10 meter vattenpelare). Testa det istället för att bokstavligt talat skapa den där vattenpelaren :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg