Göra eget vattenpelar test?

De verkliga testriggar jag sett bestod av botten med hål i, gummiduk, provbit, gummiduk, vatten och tryckrör. Allt monterat ihop med maskinskruvar. Ca 30 cm högt. Bra manometer och pump löste resten. Hink under kan säkert spara en och annan blöt upplevelse.
Vänligen blanda inte i areor i tryckberäkningar. De spelar bara roll på trycksidan där det plötsligt går åt mycket mera luft. KISS är alltid en god regel.

seobserver: Det är precis så jag bygger... =)

Jag har köpte en manometer med upplösningen 0.05 bar, och maxtryck 1.6 bar, för att kunna mäta upp till 16m VP med en noggrannhet på ca 0.5m... får se om jag får det att funka...

Men, jag tror att om man bara vill kunna testa upp till några få meter är det nog enklast att faktiskt skapa vattenpelaren och mäta höjden...

Som jag skev tidigare använder man enligt isostandard en cirkelformad yta med arean 100cm2, vilket ger en diameter på ca 113mm.

seobserver: Det är precis så jag bygger... =)

Jag har köpte en manometer med upplösningen 0.05 bar, och maxtryck 1.6 bar, för att kunna mäta upp till 16m VP med en noggrannhet på ca 0.5m... får se om jag får det att funka...

Men, jag tror att om man bara vill kunna testa upp till några få meter är det nog enklast att faktiskt skapa vattenpelaren och mäta höjden...

Som jag skev tidigare använder man enligt isostandard en cirkelformad yta med arean 100cm2, vilket ger en diameter på ca 113mm.

låter bra de. då blir de att bygga en pelare av pvc rör som jag nog har liggande. det är ju inga 113cm i diameter men sen är jag inte så noggrann med att följa iso standarden i just de här fallet.

113 millimeter i diameter, så det är kanske ganska nära ditt rör.. =)
(även om det nu inte spelar nån roll. menar bara att man inte behöver så stor yta...)

överseriöst? =)

Nu är min vattenpelar-mätare snart klar. Det fattas bara en T-koppling i andra änden på slangen, där jag ska ansluta en cykelventil för luft, och en vanlig kulventil för att kunna fylla på vatten.

Gjorde iaf ett litet test ikväll genom att hålla slangen rakt upp, och på så sätt få knappt 2m VP.
Manometern verkar stämma bra, inom 10-20cm skulle jag säga.

Metallringen har en inre diameter på 110 mm.
(triangeln är till för att kunna använda tre skruvtvingar.)

Jag håller till i duschen... =)

Bilagor

• tryck2.JPG
    tryck2.JPG
    81.3 KB · Visningar: 358
  • tryck1.JPG
    tryck1.JPG
    148.8 KB · Visningar: 383
Nu har jag fixat änden på slangen klart också. Man fyller på vatten vid kulventilen på t-kopplingen, innan provbiten monteras, stänger och ansluter en cykelpump till "bil"ventilen.

Testade till 50m vattenpelare, (5bar) sedan halkade tyget loss av trycket... man kan nog dra åt hårdare, men det räcker för mig. (över 16m (1.6 bar) får jag använda cykelpumpens manometer.)

Bilagor

• P1160075.JPG
    P1160075.JPG
    71.4 KB · Visningar: 365
  • P1160081.JPG
    P1160081.JPG
    105.7 KB · Visningar: 349
Hej,
Hur gick det med dina täthetsprov?
En tanke som slår mig när jag läser diskusionen ovan är att ni kanske fokuserar på fel tal.

Vad gäller regnplagg och tält är mitt intryck att de specificeras för mycket högre tryck än de borde behöva. Anledningen tror jag är att man utgår från att en väv som tål en hög vattenpelare också kommer att hålla i många år. Man vill helt enkelt skaffa sig marginal för åldring och nötning.

Vad gäller duken till din kajak tror jag att du istället skall fokusera på tålighet mot nötning och töjning. Det är naturligtvis mycket svårare att sätta siffror på sådana egenskaper och därför tror jag du gör bäst i att prata med de som har erfarenhet av att bygga dukade skrov.

Mvh, Klas

Senast ändrad:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg