Thermarest-kopior....
Jajamän...här har det provats minsann!! Har 4 st Thermarest Original som varit med om det mesta. Dom 2 äldsta har hängt med sedan mitten av 80-talet och har misshandlats på alla möjliga sätt (campande tonåringar sätter grejorna på prov). Men..de har bestått proven. Har haft några mindre läckage (hål) som enkelt lagats med reparationssatsen. Förra året hade den lokala järnhandeln utförsäljning av friluftsprylar. Jag hittade en Thermarest kopia, en klarblå historia, minns ej namnet men det var tillverkat i Taiwan och hade kostat ca 600 spänn. Va fasicken tänkte jag, allting görs ju snart i Taiwan. Dom verkade shyssta och jag klippte till på två stycken för reapriset 300 kr styck. Vilket kap!!
Nåväl, tog med dessa nya fina liggunderlag ut på årets första lokala tur. Liggunderlagen var inte helt släta som originalen utan hade ett "mönster"av prickar där över och undersida hängde ihop. Detta gjorde att de blev lite bulliga när man blåste upp dom. Kändes faktiskt riktigt bra. Jag var nöjd och tyckte att jag hade gjort ett gott köp. På morgonen när jag skulle packa ihop så använda jag som vanligt "Z-metoden" för att pressa ur luften ur liggunderlagen. Hej och hå...när jag tryckte på lite grann så började det att smälla i grejerna. Dom där ihoplimmade prickarna släppte, dvs under och översida for isär och det hela slutade med att underlaget såg ut som en en lång j-a korv. Helt oanvvändbart som liggunderlag således. Vidare kommentarer överflödiga.
Slutsats; Satsa på kvalitet...annars blir det att sova på kottarna!!
Go´ Tur