Göra eget termarest?

Re: Visst finns det även bra kopior.

cjonsson; sa:
1991 då undertecknad var 11 år köpte han för en stor del av den ihopsamlade veckopengen en Theramest kopia vid namn, In-sula-mat
Även jag har provat Insul-A-Mat, min man och jag köpte två st för ca 10 år sedan. Den var för tunn för mig att sova på (dålig rygg, kan inte ligga på hårt underlag), så jag köpte snart en Thermarest, och har legat mycket bättre efter det. Min man sneglar girigt på min madrass nuförtiden, tiden har hunnit ifatt honom också, vi är 42 resp 48 år. Hur kan man se på en Thermarest vilken modell det är, det finns ju inga namn på själva madrassen?

Re: Thermarest-kopior....

På morgonen när jag skulle packa ihop så använda jag som vanligt "Z-metoden" för att pressa ur luften ur liggunderlagen.

Här har jag nog chans att lära mej nåt nytt. Vad är Z-metoden? Jag rullar bara ihop underlaget å pressar så gott jag kan vid varje varv.

Va....???

På morgonen när jag skulle packa ihop så använda jag som vanligt "Z-metoden" för att pressa ur luften ur liggunderlagen.

Även jag undrar vad du menar med Z-metoden?
När jag rullar ihop mitt sätter jag ett knä i mitten av rullen, för att undvika att ny luft sugs in medan jag tar nytt tag med händerna.

Jag tycker att jag lyckas rulla ihop mitt ganska bra. Men det tar lite längre tid, om man skall vara noga, än om jag inte använder knät.

Ge gärna en beskrivning på vad du menar. Kanske det finns ett lättare/bättre sätt???

Mvh!
// Niklas

Z-metoden

Cascade Designs rekommenderar Z-metoden när thermarestet skall blåsas upp, men den är lika användbar vid det omvända förfarandet. Man viker helt enkelt ihop sitt liggunderlag som ett Z och sätter sig på det.

För att ingen nu skall behöva fråga hur detta kan hjälpa när man skall blåsa upp sin madrass är det väl bäst att jag förklarar: När man har låtit sitt thermarest ligga en stund med ventilen öppen, men ändå inte är riktigt nöjd med hårdheten (händer allt som oftast) kör man Z-metoden. Stäng ventilen, vik och belasta. Det som händer är att större delen av skunkärnan (utom den som finns just i vikningarna) kommer att blåsas upp helt av övertrycket. När man rätar ut liggunderlaget och öppnar ventilen kommer skummet att vilja expandera igen, och mer luft strömmar in. Lyssna vid ventilen så kan du höra suset.

När man skall rulla ihop sin madrass kör man åter Z-vikningen, men öppnar ventilen. Där kan man sitta och sjunka sakta ner mot marken tills man har fått ut det mesta av luften. Enklare än att börja rulla och trycka ut luften ur en helt full madrass, speciellt på de större modellerna (t ex Camp Rest).

Hur kan man se på en Thermarest vilken modell det är, det finns ju inga namn på själva madrassen?

Nej, vilket ju kan tyckas dumt. Mät, väg och jämför med hemsidan:
http://www.cascadedesigns.com/

Eller fråga den kloka panelen på detta forum :)

Peter

Aha...

Tack för en detaljerad beskrivning!

Skall testa det nästa gång, speciellt vid "uppblåsning" eftersom mitt liggunderlag nästan aldrig har blåsts upp (automatiskt) till lagom nivå. Jag har alltid behövt blåsa i en hel del extraluft (speciellt vid kalla väderlek).

Mvh!
// Niklas

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg