Gör prylarna oss dumma?

Teknikprylar sparar tid, och min GPS minskar marginalerna jag behöver räkna med i mina expeditioner. Jag vet att jag tar den kortaste vägen och jag kan förflytta mig snabbare utan att hela tiden behöva kontrollera punkter på kartan.

Min titanutrustning, goretex bivybag, firesteel med mera försäkrar mig överlevnad i minst 48 timmar extra efter det att maten tagit slut så länge det inte är snö ute. Söder om dalälven innebär det också att jag tar mig minst 8 mil under denna tidsperiod.

Bryter jag benet och fastnar i en klippskreva, ja då är det skit samma om jag har karta, kompass och en fjällrävenryggsäck från 80-talet. Då sitter vi i samma skitsituation allihopa.

Stämmer det verkligen?

Nej det stämmer inte alls. För 33 år sen när jag gjorde lumpen i skärgården åkte jag åtskilliga timmar med egen båt i dimma, mörker och storm utan vare sig kompass eller lampa, mer än en runtomlysande lanterna. Man måste lära sig behärska situationen bara och grips man av panik är det tvärkört, Varken dimma eller mörker är farligt, eller ens otäckt, för finns det nåt mysigare än att sitta på en liten kobbe i yttersta havsbandet med en bra bok medans tjockan sveper in allt i ett luddigt töcken?

Nu har jag både GPS och kompass, GPSen använder jag bara för att grovt ta ut kursen och sen litar jag på mina sinnen, som hittills aldrig svikit mig. Mobilen räknar jag aldrig med att den ska funka och beter mig därefter. Däremot har jag sett motsatsen hos "moderna" friluftsmänniskor, att dom räknar kallt med att GPS och mobil ska ta dom hem igen om skiten träffat fläkten.

Hur stor är andelen "känslomässiga fakta" i denna tråd och hur stor del är faktisk statistik?

Jag tror mycket väl att olycksstatistiken kan påverkas av GPS etc, men så länge det mesta handlar om "min bestämda uppfattning är" eller "en kompis sa att" så är det svårt att komma till en korrekt slutpunkt i trådens frågeställning :)

Om nu moderna hjälpmedel har fått fler blåbär att göra farliga saker så har även det moderna samhället gjort människor så rädda för naturen att många inte ens vågar gå ut i skogen för att plocka bär. De två effekterna kanske tar ut varandra?

Folk för hundra år sen verkar ha varit betydligt hårdare/dumdristigare. Tolka åt vilket håll man vill.

Jag vill inte se mina medmänniskor som dumma, snarare dumdristiga som tänjer på en gräns som redan är nådd. Tänker man efter före (vilket blir mindre och mindre vanligt tydligen iom. mobilernas och GPSernas intåg) så behöver man ju inte utsätta vare sig själv eller andra för onödiga risker och samtidigt sparar man ju på den gemensamma budget som skatten utgör så den besparingen kan omfördelas till andra områden där den behövs bättre.

Olyckor har alltid skett där människor varit närvarande men med dagens upplysta samhälle, och teknikens landvinningar så borde olyckorna begränsas istället för att öka. Sunt förnuft är, har jag själv erfarit i min omgivning, en klar bristvara.

Olyckor har alltid skett där människor varit närvarande men med dagens upplysta samhälle, och teknikens landvinningar så borde olyckorna begränsas istället för att öka. Sunt förnuft är, har jag själv erfarit i min omgivning, en klar bristvara.

Jag kanske missat något, men är det fastslaget att fjällolyckorna ökat i modern tid, och - viktigare - att det beror på ökad andel dumma fjällvandrare, och inte ökad total mängd fjällvandrare?

Teknikprylar sparar tid, och min GPS minskar marginalerna jag behöver räkna med i mina expeditioner. Jag vet att jag tar den kortaste vägen och jag kan förflytta mig snabbare utan att hela tiden behöva kontrollera punkter på kartan.

Men visst är det väl så att den som aldrig går vilse kan gå miste om en hel del fina ställen och upplevelser. För min egen del är jag inte så intresserad av närmaste och kortaste vägen utan gillar mer att ströva omkring i största allmänhet. Dessutom är det lite kul att läsa karta och fundera.
Eftersom mitt sinne för väderstreck är lika med noll så blir det ett evigt kartgluttande.
Pär

Skulle vara kul att veta hur Ni definierar Dumma , människor i det här fallet.

Hade en gamma torr chef en gång som tvärsäkert levererade "att det är ungefär dubbelt så många dumma och ni tror att hälften av dem är kloka, det oroar mig mest."
Så ett eget vaket sätt undviker i varje fall ego att gå på andras dumheter, men under vägen har det ju blivit en del ändå.

Men få är helkorkade men ganska många är aningslösa och de senare är svårare att spåra samt undvika. Som Lorenz skrev många har sin egen begåvning....

Dumma människor... Dumma vet jag inte om de är. Okunniga och ignoranta. Plus att osäkerhet och det faktum att de underskattar sin egen förmåga gör att de förlitar sig blint på tekniken och ringer efter fjällräddningen så fort det blåser upp till storm.

När det väl kommer till kritan är nog även den dummaste människa en hyffsad överlevare om nöden kräver det.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg