Gnidde

Mätning av skålslipning

Jag har inte mätt upp skålslipningen ännu, men jag återkommer med mätresultat så fort det föreligger.
Man kan med lupp mycket tydligt se skål- resp. planslipningen.
Beträffande smärjelduken, så rör den sig inte under slipningen.
Du har rätt i att smärjelduken slits något mer på mitten då man börjar skålslipningen.
Vad beträffar planslipningsvarianten av GNIDDE så är planet under slipbandet utformat så att slipresultatet blir plant.
Jag ställer gärna upp och demonstrerar Skål- och Planslipning med GNIDDE.
Slå mig bara en signal.
Hälsningar Rickman

Hatte

Var kan man köpa HATTE? Har ingen erfarenhet av långfärdsskridskoslipning. Kan en vanlig inte alltför klumpig person klara av slipningen med HATTE?

Kurt

Slipning

Jag åker inte skridskor men borde det inte vara bättre glid med skålslipning? eftersom... Av friktion bildas värme -> av värme smälter is och blir vatten -> vatten har mindre friktion en is -> skålningen gör att man glider mer på vatten än på is.

Detta fick vi lära oss på fysiken i skolan men om det är rätt vet jag inte.

Det låter rätt vettigt tycker jag

/Billy

Utveckla gärna...

Hur menar du att det skulle bli bättre glid med skålningen? Mer friktion hjälper ju uppenbart inte, trots att friktionen ger värme och smältning under skenan. För mycket friktion bromsar ju mer än det ger glid på vattenhinnan.
Men man kanske tvingar vattnet att hållas kvar under skenan med skålningen? Låter långsökt.
mvh
Marcus

Enkelt uttryckt

Man skall lära sig att skilja på slipning och bryning.

Är skridskorna eftersatta (ingen regelbunden bryning), är en ordentlig maskinslipning nödvändig.

Sen är det bara att se till att skärpa skenorna regelbundet, med gnidde.

/Björn

Re: Slipning

BILLY_L; sa:
Jag åker inte skridskor men borde det inte vara bättre glid med skålslipning? eftersom... Av friktion bildas värme -> av värme smälter is och blir vatten -> vatten har mindre friktion en is -> skålningen gör att man glider mer på vatten än på is.

Detta fick vi lära oss på fysiken i skolan men om det är rätt vet jag inte.
/Billy

Nej fritionen räcker inte för att smälta isen. Däremot lär det ske något i de allra yttersta vattenmolekylerna i iskristallen men det lär inte vara smältning om jag kommer ihåg vad jag läst för något år sedan.

Thure

Underkyld sörja

En idé är att det rör sig om underkyld vätska. Friktionen smälter inte isen genom värme, utan genom mekanisk nötning. Trycket bör också hjälpa till, det kan bli högt med tanke på den lilla anläggningsytan. Det vi glider på skulle alltså vara en sörja av losslitna iskristaller och vattenmolekyler.

Marcus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rickman Mätresultat av skålslipn. med GNIDDE Långfärdskridsko 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg