Glömde hemma ?

Nu e allt ner packat, jag har listat och planerat i några veckor inför denna resa men nånstans innerst inne känner man att jag kommer sitta på berget och komma på f*n jag glömde XXXXX hemma :)
Hur viktigt kan de vara om man nu har glömt de har jag alltid resonerat, men de ligger o retar lillnerven ett par minuter varje gång man kommer på sig själv att minnet varken är bra eller långt ;-)

Vad är de som ni har glömt hemma ur er packning ?

En gång tog jag med mej gaskök och en fotogenflaska när jag skulle ut över en helg, ingen lyckad kombination. Men det gick ju bra ändå, fick öva lite på att elda istället.

Genom årens lopp har följande viktiga prylar glömts hemma vid olika tillfällen: salt, hörselproppar, skavsårstejp, nagelsax. Annat har också glömts men har kunnat ersättas med något annat jag burit med mig.

Jag glömde mina nyinförskaffade kängor på min första riktiga tur, vinter var det också :)

Som tur var så har jag växt in i den här standardstorleken så det var inget problem att låna andra =)

Hmmm... Jag har inte hunnit dit än... Jag är fortfaranade i det skedet att jag upptäcker att jag tagit med för mycket... För varje år blir det allt färre saker som är med i onödan. Snart är jag nog mogen att glömma saker också... ;-)

Compeed

Compeed,,kors i taket,,har aldrig behövt,,ännu. Men har sett vad trasig häl kan ställa till med,,så, ta med compeed o första förband. Antar du redan tänkt på det,,så Ha en underbar promenad o njut,,du kommer älska det.
Kom bara ihåg att skriva om din vandring här sedan,,,är lite nyfiken :)

mmmmmm............

Nu e allt ner packat, jag har listat och planerat i några veckor inför denna resa men nånstans innerst inne känner man att jag kommer sitta på berget och komma på f*n jag glömde XXXXX hemma :)
Hur viktigt kan de vara om man nu har glömt de har jag alltid resonerat, men de ligger o retar lillnerven ett par minuter varje gång man kommer på sig själv att minnet varken är bra eller långt ;-)

Har en yrkesskada sedan 20 år där inget fick gå som det ville, allt var man tvungen att tänka på allt annars fick man ett helvete.
Har listor som jag prickar för vid längre turer.
En, två, tre nätters övernattning kör jag på rutin utan listor.
Givetvis beroende vad jag ska göra och var.
Ett knep är att tänka vad får jag inte glömma o packa ned det direkt när du tänker det, inte sedan någon gång...

Innersulorna...

... till mina gamla Garmontkängor glömde jag hemma 2006... märkte det som tur var när jag satte på mig kängorna på flygplatsen i Kiruna... åkte in till Intersport i Kiruna C och inhandlade ett par Lundhagsinnersulor... som, idag, visade sig passa bättre i mina nya Hanwag kängor än orginalet...

Thomas

En gång tog jag med mej gaskök och en fotogenflaska när jag skulle ut över en helg, ingen lyckad kombination. Men det gick ju bra ändå, fick öva lite på att elda istället.

Haha :)

Ett tips är att försöka visualisera att du är ute och vandrar, och vilka olika situationer som kan uppstå. Ex att solen steker (solkräm), myggen bits (myggmedel/nät), du ska göra upp eld och tändaren strejkar (tändstål). Naturligvis kan man dra detta hur långt som helst och sluta med en packning på 20 kg, men var realistisk så löser det sig nog. Ett multiverktyg är ju alltid bra till mycket :) Lycka till!

Det enda vettiga tips jag kan komma med är att använda listor och vara noggrann att pricka av efter hand.
Jag har en uppdelad lista i kläder, lägerutrustning, mat o.s.v.
Inför varje "delgrupp" tar jag fram grejerna som jag vet skall med.
Prickar av en grej, lägger åt sidan, prickar av, lägger åt sidan o.s.v.

En omständig process men jag har aldrig glömt något.

Visst har jag varit med om att jag kommit fram till att det hade varit bra att ha med en grej när jag väl varit ute, men då har den inte stått på min lista.
Då skriver jag upp den och så kommer den med nästa gång.

Det blir dock inte speciellt mycket extra som kommer med för min del utan jag brukar oftast komma på att en del grejer inte behöver komma med eftersom jag kan göra samma sak med något annat (lättpackar-grundregel;))
//Peter

Fångad i (val-)frihet

Ibland kan i-landsproblemet snarare vara vad man valde att lämna hemma... ju fler prylar man skaffar, desto mer överlappar de varandra och det blir svårt att välja.

Stor skillnad mellan "specifika" och "snarlika" rent språkmässigt, men i praktiken? "Ryggsäck XXX hade varit bättre på detta, men jag valde min YYY som var lite mindre", lilla köket eller det stora, tunna regnjackan eller den stormsäkra, ... Och vips sitter man där och hade velat ha med sig det andra alternativet istället/också. Och till viss del packar man ju ibland för ett "värsta-scenario" vad gäller t ex väder, och om vädret då inte blir så illa så tycker man att man haft med sig överdöd-utrustning.

I-landsproblem, som sagt. Men ändå!

Kör också med listor, men för kortare turer kör jag ur minnet. Det är då jag brukar glömma.

För några veckor sedan så glömde jag sängkläderna till Gotska sandön, och då hade jag ändå en utskriven lista från deras hemsida där det stod (men den trevliga lägervakten lånade ut sina extralinnen till mig, TACK)

Har glömt brännaren hemma en gång också. Som tur var vanmdring med större grupp. Så när de andra åt, lagade jag mat. Den nydiskade brännaren stod ju i diskstället hemma.

Sen har vi ju alla kortare vårpaddlingar/vårvandringar utan solskyddskräm. och jag blir inte brund, jag blir RÖD. Dock samma sak varje år

Christian

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg