Glasfiber/Kolfiber

Jonas P; sa:
Nja, till kolfiber tror jag det är epoxy som gäller, någon annan kanske kan förklara varför, men så har jag fått lära mig.
Det handlar mest om den generella prisbilden. Kolfibern är så mycket dyrare än glasfibern att det är lite dumsnålt att använda den tillsammans med den billigare och sämre polyestern. Men om man inte har några stora krav på att optimera styrka/viktförhållandet så finns det inget hinder mot att laminera kolfiber med egentligen vad som helst som väter väven, vattenbaserad golvlack, fernissa, vitlim eller cyanoakrylatlim...

Nä, filma från styret tror jag inte fungerar. Det blir alldeles för skakigt.
Skakigt blir det, men FÖR skakigt? beror ju på var/hur man cyklar och vilket resultat man önskar. Bilderna fastnar och det går att titta på.
 
uppkastaren; sa:
Tja just nu funderar jag på att fixa ett stabilt kamerafäste som jag kan montera på min cykelhjälm. ...Så egentligen vill jag bara veta om det skulle vara möjligt och ekonomiskt försvarbart att göra ett prov, mest för att jag är nyfiken på materialet.

Biltema har polyester (art.nr 36-075) på liten plåtburk för 50 spänn. De har även lite vävar, remsor och annat. Glöm inte härdare!

Helt OK prylar att börja experimentera med. Ett tips är att lägga alu-folie mot hjälmen och sedan plasta en stadig fotplatta mot folien. Då får du bra passform utan att riskera skador på hjälmen. Gör du dessutom fotplattan tjockare än själva kamerafästet så blir det rätt lätt att styra så att eventuella tillbehör lossnar istället för att slås in i hjälmen vid en olycka.
 
dabac; sa:
Biltema har polyester (art.nr 36-075) på liten plåtburk för 50 spänn. De har även lite vävar, remsor och annat. Glöm inte härdare!

Helt OK prylar att börja experimentera med. Ett tips är att lägga alu-folie mot hjälmen och sedan plasta en stadig fotplatta mot folien. Då får du bra passform utan att riskera skador på hjälmen. Gör du dessutom fotplattan tjockare än själva kamerafästet så blir det rätt lätt att styra så att eventuella tillbehör lossnar istället för att slås in i hjälmen vid en olycka.

Ahaa.
Nu börjar det likna något. Detta den typ av tips jag var ute efter. Men jag vet fortfarande inte riktigt hur polyester, härdare och väv slöjdas ihop till en sak. Jag gissar att det skulle kunna gå till så här:
1. Klä hjälmen i folie så att inte den blir limmad.
2. Lägg ut ett lager väv på hjälmen där den skall vara och forma den till rätt form.
3. Blanda polyester och härdare.
4. Smeta på blandningen på den utlagda fibern.
5. Lägg på ett lager väv till.
6. Låt smeten härda.
7. Upprepa från 3. till lagom många (vad nu det är) lager.
8. Slipa bort vassa kanter
9. Klar

Jag har även läst om att man ska ha fyllnadsmaterial. Kan det vara vad som helst (papper, frigolit eller trä) eller måste det vara något hitech honungskake material. Och när skall detta infogas i konstruktionen, istället för 5. i en av upprepningarna?

/Ulf
 
uppkastaren; sa:
Ahaa.
Nu börjar det likna något. Detta den typ av tips jag var ute efter. Men jag vet fortfarande inte riktigt hur polyester, härdare och väv slöjdas ihop till en sak. Jag gissar att det skulle kunna gå till så här:
1. Klä hjälmen i folie så att inte den blir limmad.
2. Lägg ut ett lager väv på hjälmen där den skall vara och forma den till rätt form.
3. Blanda polyester och härdare.
4. Smeta på blandningen på den utlagda fibern.
5. Lägg på ett lager väv till.
6. Låt smeten härda.
7. Upprepa från 3. till lagom många (vad nu det är) lager.
8. Slipa bort vassa kanter
9. Klar

Jag har även läst om att man ska ha fyllnadsmaterial. Kan det vara vad som helst (papper, frigolit eller trä) eller måste det vara något hitech honungskake material. Och när skall detta infogas i konstruktionen, istället för 5. i en av upprepningarna?

/Ulf

En sak jag funderar över...
Hur tänkte du fästa konstruktionen på hjälmen?
Jag antar att den måste plastas fast?
I så fall kan du ju hoppa över punkt 1?

Hur som, här kommer ett svar på resten...

Börja med att tänka efter hur mycket som kan tänkas gå åt av varje och ta fram det.

1. Klä hjälmen med tex plastfolie (typ gladpack)
2. Skär till väven i passande bitar, rullkniv är ett bra verktyg till det. Tänk på att glas gör skärverktyg slöa fort....
2b. Tänk till en extra gång, när du väl har handskarna på dig och blandat har du begränsad tid!
2c. Ta på handskar!
3. Blanda polyester och härdare
4. Vät väven med polyester. Billigaste penseln/moddler är bra till det... Tejpa fast någon sorts skyddsplast på lämplig yta...
5. Lägg väven på plats ett lager i taget i lämpligt antal. Du behöver inte låta härda mellan varv. Hela laminatet på en gång!
6. Låt härda
7. "Forma ur", slipa etc. Jag brukar använda kniv till att skära till det värsta...

Till enklare, små saker är enkel-laminat att föredra. Alltså, bara väv och harts.

En annan VIKTIG sak jag till slut har lärt mig (men har svårt att följa ibland):
När man är klar eller plasten har börjat härda så att den är svårjobbad, sluta! Ta av handskarna, rör inget och lämna städningen tills det härdat...
 
Toppen

Nu kommer det bra info! Nja jag hade faktikt tänkt göra något som jag kan strappa fast som en modul så att den går att sätta dit och ta bort utan att behöva göra ingrepp på hjälmen. Nu får vi väl se om det blir något eller om det slutar med bara funderingar denna gång oxo. Men tack för bra hjälp och vägledning.

/Ulf
 
Beroende på hur stora detaljer man vill göra kan det vara idé att göra en stomme i t.ex. balsaträ, över vilken man sedan bygger upp den färdiga komponenten. Används kommersiellt för att skapa sandwichkonstruktioner, bl.a. med epoxykompositer. Sparar dessutom både vikt och dyrbart material.

Se för övrigt till att väven blir ordentligt impregnerad. Du förlorar snabbt i hållfasthet annars.
[Ändrat av Jeobald 2005-09-15 kl 09:02]
 
Frigolit

Frigolit är ett billigt och lättbearbetat material, om man vill göra en mall. Kläs med Al-folie som beskrivits tidigare.
Polyester fäster in på Al-folie, så har man gjort mallen på ett smart sätt, kan man plocka bort mallen när polyestern härdat. Lossar inte mallen får man mosa den med en skruvmejsel eller liknande och sedan riva bort Al-folien.

Per
 
uppkastaren; sa:
Nu börjar det likna något. ..Jag gissar att det skulle kunna gå till så här:
1. Klä hjälmen i folie så att inte den blir limmad.
2. Lägg ut ett lager väv på hjälmen där den skall vara och forma den till rätt form.
3. Blanda polyester och härdare.
4. Smeta på blandningen på den utlagda fibern.
5. Lägg på ett lager väv till.
6. Låt smeten härda.
7. Upprepa från 3. till lagom många (vad nu det är) lager.
8. Slipa bort vassa kanter
9. Klar

Nära, väldigt nära. Några kommentarer bara (en del redan påpekade av andra:
a) Det finns ingen anledning att bara göra ett lager åt gången, snarare blir laminatet starkare om du arbetar "vått-i-vått", dvs lägger ett nytt lager väv direkt på den mättade väv som redam ligger där. Gränsen går nånstans när du kommer upp i centimetertjocka lager. Plasten utvecklar värme vid härdningen, och för tjocka lager riskerar helt enkelt att överhettas. Vill det sig riktigt illa kan grejerna ta eld...
b) Ett bra sätt att få bra mättnad på det första lagret är att stryka ut polyester på ytan som ska plastas INNAN du lägger på det första vävlagret, för att sedan tillföra mer polyester med pensel ovanpå när vävlagret ligger på plats.
c) vill du öka chanserna att kunna pilla bort alufolien, eller om du behöver gjuta av något och få en riktigt fin yta så kan underlaget prepareras genom att gnidas in med tvål eller stearin. Proffsen använder naturligtvis släppvax, men i ditt fall innebär det mycket pengar för ett litet jobb. Undvik bil- och båtvaxer som innehåller silikon, det kan förstöra vidhäftningen längre fram.
d)väven blir följsammare när den är våt, med lite penselduttande så följer den även måttligt dubbelkrökta ytor.
e)Tunna laminat blir lätt väldigt flexibla. För att få en stabil kamerafot måste du antagligen antingen göra den övertjock (3-4 mm), eller införa någon typ av formfaktor. Det kan du göra antingen genom att bygga upp en sandwichkonstruktion med oasis, balsa eller wellpapp som distansmaterial (akta dig för frigolit och dess kusiner som smälter vid kontakt med poly.)eller genom att lägga upp åsar (små uppstickande kanter) över laminatet. Plastar du in ett par snuttar vajerhölje som spant så får du en betydligt styvare platta. Blandar man sågspån och poly till en gröt så får man ett billigt grovspackel att lägga upp former med.
f) hemligheten bakom starka laminat har mycket att göra med att väven skall vara mättad. För mycket poly i väven gör den främst onödigt tung, men det är ofta ett mindre problem än torra fläckar, som gör den svag.
g) poly innehåller STARKA lösningsmedel, använd skyddsmask och arbeta i välventilerade utrymmen. Kolla också att det du tänkt plasta mot verkligen tål poly-n. Jag skulle INTE våga använda gladpack som skyddsplast, t.ex. Självhäftande bok-och kartplast tål INTE poly.
 
dabac; sa:
d)väven blir följsammare när den är våt, med lite penselduttande så följer den även måttligt dubbelkrökta ytor.
f) hemligheten bakom starka laminat har mycket att göra med att väven skall vara mättad. För mycket poly i väven gör den främst onödigt tung, men det är ofta ett mindre problem än torra fläckar, som gör den svag.
g) poly innehåller STARKA lösningsmedel, använd skyddsmask och arbeta i välventilerade utrymmen. Kolla också att det du tänkt plasta mot verkligen tål poly-n. Jag skulle INTE våga använda gladpack som skyddsplast, t.ex. Självhäftande bok-och kartplast tål INTE poly.

Punkterna d och f är anledningen till att jag rekomenderar att man väter väven innan man lägger den på plats. Bra att någon förklarade varför!

Bra poäng ang. gladpacken. Vet inte riktigt hur jag tänkte där faktiskt...
 
Brune; sa:
Jag har sett en kille som maskerade med ”Gladpac” när han lagade en forskajak. Spill löste inte upp ”Gladpacen”. Möjligen är det skillnad på olika fabrikat av ”Gladpac”, precis som på silvertejp http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5904 .

Använder man aluminiumfolie, går man ”säker”.

Använde han epoxi så har du förklaringen där, den har betydligt mindre tendenser att lösa upp saker än polyn. Annars är det ju alltid ett samspel mellan material och exponeringstid. Vissa typer av tunna gummihandskar t.ex. står emot bra i en halvtimme för att sedan nära nog falla sönder.
 
Jonas P; sa:
Punkterna d och f är anledningen till att jag rekomenderar att man väter väven innan man lägger den på plats.
För riktigt snygga viktoptimerade konstruktioner kan man lägga ut väven på en glasskiva och sedan använda en gummispackel för att arbeta in bindemedlet i väven. Men om applikationen inte är lika kritisk så går det helt klart fortare att pensla underlaget först, lägga på väven och sedan bättra på med pensel. Kan också vara lite knepigt att få loss små vävbitar från ytan där man väter dem utan att de blir alldeles deformerade. Fast resultatsmässigt är det annars en bra teknik.
Bra poäng ang. gladpacken. Vet inte riktigt hur jag tänkte där faktiskt...
Jag har faktiskt inte provat gladpack, men jag VET att bokplast smälter. (och brun pakettejp och svartgul varningstejp och några andra saker) Har jag ett val så föredrar jag att använda det jag vet funkar istället för att utöka min lista över vad som INTE funkar...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg