uppkastaren; sa:
Ahaa.
Nu börjar det likna något. Detta den typ av tips jag var ute efter. Men jag vet fortfarande inte riktigt hur polyester, härdare och väv slöjdas ihop till en sak. Jag gissar att det skulle kunna gå till så här:
1. Klä hjälmen i folie så att inte den blir limmad.
2. Lägg ut ett lager väv på hjälmen där den skall vara och forma den till rätt form.
3. Blanda polyester och härdare.
4. Smeta på blandningen på den utlagda fibern.
5. Lägg på ett lager väv till.
6. Låt smeten härda.
7. Upprepa från 3. till lagom många (vad nu det är) lager.
8. Slipa bort vassa kanter
9. Klar
Jag har även läst om att man ska ha fyllnadsmaterial. Kan det vara vad som helst (papper, frigolit eller trä) eller måste det vara något hitech honungskake material. Och när skall detta infogas i konstruktionen, istället för 5. i en av upprepningarna?
/Ulf
En sak jag funderar över...
Hur tänkte du fästa konstruktionen på hjälmen?
Jag antar att den måste plastas fast?
I så fall kan du ju hoppa över punkt 1?
Hur som, här kommer ett svar på resten...
Börja med att tänka efter hur mycket som kan tänkas gå åt av varje och ta fram det.
1. Klä hjälmen med tex plastfolie (typ gladpack)
2. Skär till väven i passande bitar, rullkniv är ett bra verktyg till det. Tänk på att glas gör skärverktyg slöa fort....
2b. Tänk till en extra gång, när du väl har handskarna på dig och blandat har du begränsad tid!
2c. Ta på handskar!
3. Blanda polyester och härdare
4. Vät väven med polyester. Billigaste penseln/moddler är bra till det... Tejpa fast någon sorts skyddsplast på lämplig yta...
5. Lägg väven på plats ett lager i taget i lämpligt antal. Du behöver inte låta härda mellan varv. Hela laminatet på en gång!
6. Låt härda
7. "Forma ur", slipa etc. Jag brukar använda kniv till att skära till det värsta...
Till enklare, små saker är enkel-laminat att föredra. Alltså, bara väv och harts.
En annan VIKTIG sak jag till slut har lärt mig (men har svårt att följa ibland):
När man är klar eller plasten har börjat härda så att den är svårjobbad, sluta! Ta av handskarna, rör inget och lämna städningen tills det härdat...