Glänsa / Glassa

Jag håller helt med Daner om att man inte behöver satsa på att vinna TDF bara för att vilja ha sjyssta grejor. Bra grejor som är rätt justerade förhöjer upplevelsen och cykelturen, ja de är helt enkelt en förutsättning för en lyckad cykeltur.

MEN det finns EN gräns över vilken man ALDRIG får gå, nämligen att köra i team-replica-kläder. Finns det nåt fånigare än en fet 35-årig gube med begynnande flint som sakta stånkar sig fram i Euskalteltröja på sin nyputsade Orbea, jag bara undrar... Snacka taskig cred! ;)

/ G

Ja men

Egentligen så är det ju kul, tänk om inte de fanns, det är lite roligt att se och alla får ju göra som de vill inom lagens gränser.
Men visst kan det bli fånigt, fast samtidigt vad kul med olika kufar och knasbollar...

Fram för fler vansinniga kombinationer, tänk ett redigt och rätt klädd MTB proffs på en gammal militärcykel i full fart i skogen, eller kanske en gravid mamma mitt i ett avancerat hopp med cykelkorg och allt, det skulle sätta en slags guldkant på den dagen att se...

Re: Ja men

hegold; sa:
Fram för fler vansinniga kombinationer, tänk ett redigt och rätt klädd MTB proffs på en gammal militärcykel i full fart i skogen, eller kanske en gravid mamma mitt i ett avancerat hopp med cykelkorg och allt, det skulle sätta en slags guldkant på den dagen att se...

Såg en bild på en kille som cyklade Vättern på en gammal damcykel, iklädd jeans, skjorta, träskor och lappmössa.
I cykelkorgen frampå styret låg en bergsprängare..

Är det nån "kändis" som cyklar varje år? Eller var det nån svensexa eller nåt?

/BAX

Team kläder må verkar fånigt på klart otränade individer, men att försöka härma proffsens ställning på cykeln när kraftutveckling är knappt hälften av vad en proffs presterar kan orsakar större problem i längden.

Lyckligtvis finns möjligheten att anpassa maskinen efter ägaren. Man kan njuta av en Trek som liknar den som Lance har utan att bli tvungen att leva med ett alltför lågt placerad styre.

Det är ännu bättre på heldämpade trail cyklar - mycket bra på stökiga stigar utan att sätta press på en att bära HRM och raka benen eller att bepansra sig som en medeltidsriddare och kasta sig nedför "Chocken".

Re: Att uppskatta kvalitet är inte fel

Daner; sa:
Det är OK att köpa en BMW eller Porsche utan att tävla med den. Det går att köpa fina skidkläder och utrustning utan att vara lika duktig som Anja, Pillan eller Ingemar. Dyra kläder, hemmabio eller datorutrustning är inte heller någon problem. Man kan även samla frimärken, böker eller vin för mycket pengar om året utan att någon höjer en ögonbryn,

Vem höjer inte ett ögonbryn?

Kvalitet kostar, men allt som kostar är inte kvalitet.

Man får inte vad man betalar för, men TROR bara att man får det.

I nån FAQ eller nåt sånt om fri mjukvara hade de nån fin beskrivning. Tänk att jag hittar en fin gammal flaska på en loppis och köper den för 2 spänn. Fick jag vad jag betalade för? Sen får du köpa den av mig för 1500 spänn. Får du vad du betalar för? Är det skillnad på flaskan om du betalar 1500 spänn för den eller om du får den gratis av mig?

Företagen utnyttjar det där. Det finns en bok som heter Jennifer Government som handlar om en värld där alla nationer drivs som företag. På http://www.nationstates.net kan man läsa första kapitlet (sajten i fråga är ett "spel" som bygger på boken).

Ingen stil!

mortadello; sa:
Något som är skoj när jag är ute och trampar, med min inte fullt så dyra cykel, är när jag kommer ikapp och cyklar ifrån personer som har mycket dyra cyklar. De har de senaste cyklarna i titan/carbon och är oftast fullkittade med cykelkläder från något proffstall.
Av utrustningen att döma ser dessa gubbar, ja det är oftast män i medelåldern, ut att verkligen kunna cykla fort.
Men som det gamla uttrycket lyder: "Det går inte att köpa sig snabb".

Ju bättre man är desto mindre bryr man sig om materialet. Läste om en proffscyklist för ett tag sedan i tidningen Cykla.
Han hade väldigt dålig koll på vilket material han cyklade på. Men trampa det kunde han...

Jag tror att utrustningen är det minsta problemet för normalcykelsvensson. Bättre vore, ifall de vill bli snabbare/uthålligare på cykeln, att de var ute och tränade istället för att sitta hemma och dräggla över cykelkataloger.

/Anders
Du får väl leva med den tron! Dyra prylar ger dig pondusen att cykla i vilken fart du vill! Loosern med smäckcykeln kan ju försöka se sval ut på sin gammla häck!

mortadello; sa:
Ju bättre man är desto mindre bryr man sig om materialet.

Det är inte sant. Upp till en viss gräns är den marginella nyttan av varje tusenlapp man spenderar stor. En hoj för tiotusen är faktiskt i någon mening i de flesta fall dubbelt så kul att hoja på som en för femtusen.

Å andra sidan avtar nyttan ovanför en viss nivå. Det är knappast dubbelt så kul att hoja på en som kostar tjugo istället för tio tusen. Var gränsen går beror lite på vad det är för typ av hoj, om det är rea, etc. Talar vi racer el MTB HT avtar nyttan alltmer för varje extra tusenlapp efter 10 000. Annorlunda uttryck det är egentligen bara den som jagar sekunder som märker någon störe skillnad mellan en hoj som kostar fyrtio respektive femtiotusen.

Per

Cykelcitys egen tröja är både snygg och prisvärd,alt till dom som ej vill åka i någon proffs tröja.

Prylsport

Cyklingen är utsatt för pryltillverkarnas intensiva marknadsföring.

Om man funderar på vad man verkligen behöver så är det cykelglädje så att man fortsätter att cykla.

Vad som ger cykelglädje är indiviuellt. Jag hoppas att floran av cyklister även fortsättningsvis är heterogen vad beträffar utrustning och klädsel. Jag tänker inte bry mig särskilt mycket om vad andra tycker ger bra eller dålig "cred".

Jag försöker klä mig på ett sätt som jag själv trivs med och jag är naturligtvis påverkad av vad som finns på marknaden och av en massa fördomar.

Thure

Re: Ingen stil!

Pastor Hälge; sa:
mortadello; sa:
Något som är skoj när jag är ute och trampar, med min inte fullt så dyra cykel, är när jag kommer ikapp och cyklar ifrån personer som har mycket dyra cyklar. De har de senaste cyklarna i titan/carbon och är oftast fullkittade med cykelkläder från något proffstall.
Av utrustningen att döma ser dessa gubbar, ja det är oftast män i medelåldern, ut att verkligen kunna cykla fort.
Men som det gamla uttrycket lyder: "Det går inte att köpa sig snabb".

Ju bättre man är desto mindre bryr man sig om materialet. Läste om en proffscyklist för ett tag sedan i tidningen Cykla.
Han hade väldigt dålig koll på vilket material han cyklade på. Men trampa det kunde han...

Jag tror att utrustningen är det minsta problemet för normalcykelsvensson. Bättre vore, ifall de vill bli snabbare/uthålligare på cykeln, att de var ute och tränade istället för att sitta hemma och dräggla över cykelkataloger.

/Anders
Du får väl leva med den tron! Dyra prylar ger dig pondusen att cykla i vilken fart du vill! Loosern med smäckcykeln kan ju försöka se sval ut på sin gammla häck!

Frågan är vem som är loosern. Han som köpt cykel för 30000 kr och TROR han kommer att cykla fort eller han med 10000 kr cykeln som VET att det inte är materialet som spelar roll.

/Anders

ipg289h; sa:
mortadello; sa:
Ju bättre man är desto mindre bryr man sig om materialet.

Det är inte sant. Upp till en viss gräns är den marginella nyttan av varje tusenlapp man spenderar stor. En hoj för tiotusen är faktiskt i någon mening i de flesta fall dubbelt så kul att hoja på som en för femtusen.

Å andra sidan avtar nyttan ovanför en viss nivå. Det är knappast dubbelt så kul att hoja på en som kostar tjugo istället för tio tusen. Var gränsen går beror lite på vad det är för typ av hoj, om det är rea, etc. Talar vi racer el MTB HT avtar nyttan alltmer för varje extra tusenlapp efter 10 000. Annorlunda uttryck det är egentligen bara den som jagar sekunder som märker någon störe skillnad mellan en hoj som kostar fyrtio respektive femtiotusen.

Per

Det jag menade var att en riktigt bra cyklist dvs en proffcyklist i ett div 1 stall inte bryr sig för fem öre vad han cyklar på. Han åker på det som stallet har reklamavtal med när det gäller ram, hjul, däck osv med undantag för skor i vissa fall.
Jag tror inte att de åker omkring i klungan på TdF och diskuterar rammaterial.

Det är däremot något som normalcykelsvensson gör. Stannar man till vid något populärt cykelfik så kan man ge sig på att det snackas material.

Märket på ram och komponenter har ingenting med hur bra man är på att cykla.
Jag tycker det är synd att vissa har den inställningen att man blir en bättre cyklist med dyra prylar.
Har man bara en hyffsat bra cykel dvs relativt lätt och med hållbara komponenter så klarar man sig väldigt långt utan att behöva bry sig om eventuella produktnamn.

/Anders

Man kan vrida till det precis hur man vill.

Min granne har renoverat sitt kök till en kostnad som snuddar precis 100 000 SEK. det på en bostadsrätt som kostar ca 650 000 SEK.

Min cykel kostar ganska exakt dubbelt så mycket som familjens bil.

Min granne är nöjd med sitt kök. Jag är nöjd med min cykel. Min familj är nöjd med bilen. Det är upp till var och en att spendera så mycket han vill på det han vill. Jag tänker inte döma någon som spenderar pengar och är nöjd med det han lagt pengarna på.

Men jag har slutat säga vad min cykel kostar, brukar bara säga att den kostar som en begagnad bil ungefär :)

Jag tror att synen på cykel som ett transportverktyg sitter i från lumpen för dom flesta. Något tungt och tråkigt som man inte kan ha kul på.
Sedan har SCF misslyckats kapitalt i rekryteringen av nya utövare. Kolal på alla ungar som cyklar. Det splear ingen roll vad dom gör, så fort det behövs lite fart så är det cykel som gäller. Hur många av dom går vidare och börjar cykla seriöst?

Bil, kök och badrum, där kan svensken spendera pengar. Lägger man en säck pengar på en cykel så höjjer alla på ögonbrynen. Så är det bara.

Kom för övrigt på en sak jag läste i DI för några månader sedan. Det var en leasingbilsförsäljare som intervjuades, och dom pratade om köpvanor män kontr kvinnor. Försäljaren sa att kvinnor köper något som passar till det dom för det mesta använder bilen till. Dvs en liten lättparkerad stadsbil som drar lite bensin.
Män å andra sidan köper för att täcka in alla tänkbara och möjliga behov. Man köper en bil som kan köra upp hela familjen, med packning för 2 månader, till Åreskutans topp, "för man vet aldrig". Sedan kör man nästan uteslutande till och från arbetet, men det är en annan sak.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2004-04-16 kl 13:02]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg