Glaciärvatten

Infektionsrisk

Döda lämrar såg jag ett flertal på glaciär i somras & även renspår...

Kan någon då vattnet av många anses vara drickbart (efter egen erfarenhet) förklara varför man skulle vara så noga med de öppna sår man hade/kom till på glaciären? Hög infektionsrisk sa ledarna på "brekursen" jag gick i somras.

Jag säger inte att vattnet är odrickbart & att infektionsrisken skulle vara större än i annat vatten men det var vad ledarna på kursen jag gick på sa. Det kanske bara var något som skall tolkas som en Norgehistoria.:)

Vid turer på Jostedalsbren på längden tältar man vid de toppar som sticker ovanför isen för att kunna nyttja det smältvatten (från snö) som finns där.

Någon skrev om en ren glaciär...min utrustning var allt annat än ren efter en vecka på glaciär, svart olig sörja på sakerna... (Det sades vara djur & jordblandningen som fick den konsistensen.)

Faktaruta: Sveriges största glaciär är enligt STF´s hemsida 1/38 (2,63%) av Norges största...

Den "oljiga sörjan" bestod med allra största säkerhet av det som ger smältvattenälvarna dess brunvita färg, dvs smått grus och sand från närbelägna berg som blåst in på breen och sand från botten som transporteras upp till ytan (om någon vill veta mer om sedimenttransport i glaciärer så kan jag rapa upp mycket sörja här...).

/Martin

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg