Glaciärvatten

Roger J; sa:
men det är ju inte bara glaciärer som fungerar som djurkyrkogårdar, även vanliga bäckar borde på detta sätt kunna bli förorenade, och det kan väl knappast vara så att glaciärer alltid är proppfulla med en massa döda djur.

Min teori är som följer:

Det är ju så att i naturen så bryts det mesta normalt ner till "ofarliga" beståndsdelar av mikroorganismer. Låg temperatur gör att dessa mikroorganismer inte arbetar lika bra. (Alla som har en kökskompost hemma vet vilken skillnad det är på nedbrytningen på vintern och sommaren.)

Om vi då jämför en ruttnande ren på en glaciär och en ruttnande ren invid en bäck så kommer bägge renarna antagligen att vara lika nerlusade med otrevligheter.

Skillnaden kommer när bakterierna ska ta sig från renen till den som dricker vattnet. I nollgradigt smältvatten kommer bakterierna antagligen varken att dö eller brytas ner utan de kommer att "förvaras". Är temperaturen högre, och det finns lite sand eller grus på vägen, så kommer vi i princip att få en "biobädd" som renar vattnet.

Glaciären fungerar alltså som ett "kylskåp" som håller bakterierna "fräscha och friska", medans vanlig mark tvärtom fungerar som en kompost som bryter ner eller på annat sätt "tar hand om" bakterierna.

nermander; sa:
Min teori är som följer:

Det är ju så att i naturen så bryts det mesta normalt ner till "ofarliga" beståndsdelar av mikroorganismer. Låg temperatur gör att dessa mikroorganismer inte arbetar lika bra. (Alla som har en kökskompost hemma vet vilken skillnad det är på nedbrytningen på vintern och sommaren.)

Om vi då jämför en ruttnande ren på en glaciär och en ruttnande ren invid en bäck så kommer bägge renarna antagligen att vara lika nerlusade med otrevligheter.

Skillnaden kommer när bakterierna ska ta sig från renen till den som dricker vattnet. I nollgradigt smältvatten kommer bakterierna antagligen varken att dö eller brytas ner utan de kommer att "förvaras". Är temperaturen högre, och det finns lite sand eller grus på vägen, så kommer vi i princip att få en "biobädd" som renar vattnet.

Glaciären fungerar alltså som ett "kylskåp" som håller bakterierna "fräscha och friska", medans vanlig mark tvärtom fungerar som en kompost som bryter ner eller på annat sätt "tar hand om" bakterierna.

Jag sitter inte med facit men har ett par invändningar.

1. Hur ofta går renar och dräller på en glaciär? Alltså vad har renen där att göra? Där har den inget av intresse att äta. Detta leder då till hur troligt är det att en död ren ligger på en glaciär och dräller jämfört med uppströms en härligt grön slänt full med godsaker?

2. Eftersom temperaturen är lägre på en glaciär än vid bäcken på sommaren så kommer inte tillväxten av bakterier ske på samma sätt. En ren som jäser i 15-grader och sol är en större bakteriefabrik än en ren som ligger i kylskåpet på en glaciär. Dessutom är det av det totala smältvattnet från en glaciär bara en liten rännil som har gått i renens närhet jämfört med den där fjällbäcken som runnit rakt genom jäsfabriken "Döda renen AB".

Kom också ihåg att smältvattnet är inte bara snö som smälter utan till stor del is som smälter, och där har vi 5000 år gammal is som smälter. Att det skall finnas bakterier där ser jag som föga troligt.

/Martin

Renar finns

Jag var uppe i Kebområdet i mitten av augusti och såg rester av fyra renar i området kring övre delen av Isfallsglaciären. Visserligen mest ben, men ändå. En levande ren sprang också på Storglaciären. Jag gissar att de flesta som dör gör det pga av fall ner i glaciärsprickor och dessa hittas väl inte.

Lite skit rensar magen...

Någon som köpt en varmkorv på en bensinmack någon gång? Förmodligen har den legat och svettats i 45-50 grader halva dagen...
Någon som tappat något ätbart på marken under fjällvandringen, borstat av det och sedan käkat upp det? Förmodligen fick du då i dig en rad, enligt skolboken livsfarliga, jordbakterier från marken.
Osv osv...
Någon som ätit något utan att tvätta händerna efter att ha vistats i offentlig stadsmiljö, t.ex. åkt rulltrappa och hållit i räcket, öppnat dörrar, tagit i något på bussen eller biblioteket?

Det är väl självklart att om man konsekvent bara äter det ena eller andra så blir man väl kanske sjuk förr eller senare om man har otur. Men att oroa sig över joniseringsgraden i glaciärvattnet under en eller några veckors alpin turism är väl ändå att ta i? Förmodligen får man i sig mer och farligare skit om man sitter en kväll i rökig miljö på krogen och tar ett par öl samt avrundar kvällen med en hamburgare på ett tvivelaktigt gatukök? Ser just inga inlägg om det dock även om det förmodligen är betydligt mer vanligt förekommande...

Ren på glaciär

Vet inte vilket ärende renar har på glaciären men om jag visste hur man lägger in bilder i inläggen kunde jag lagt in en fin bild på just renar på glaciär :)
Både renarna och glaciären såg dock hyfsat rena ut med naturens mått mätt... Och ingen av renarna såg särskilt färdig ut att falla ner död... ;-)

Re: Lite skit rensar magen...

markustaljedal; sa:
Någon som köpt en varmkorv på en bensinmack någon gång? Förmodligen har den legat och svettats i 45-50 grader halva dagen...
Någon som tappat något ätbart på marken under fjällvandringen, borstat av det och sedan käkat upp det? Förmodligen fick du då i dig en rad, enligt skolboken livsfarliga, jordbakterier från marken.
Osv osv...
Någon som ätit något utan att tvätta händerna efter att ha vistats i offentlig stadsmiljö, t.ex. åkt rulltrappa och hållit i räcket, öppnat dörrar, tagit i något på bussen eller biblioteket?

Blir jag magsjuk hemma så ringer jag jobbet och sjukskriver mig och tillbringar ett par dagar i sängen, och blir jag inte frisk på den tiden åker jag till vårdcentralen. Är jag så sjuk att jag inte klarar av att ta mig själv till vårdcentralen kan jag ringa nån kompis eller mina föräldrar, eller rentav taxi, och få skjuts dit.

Blir jag magsjuk på fjället är situationen lite värre.

(Och tappar jag nåt på marken när jag är ute och vandrar nånstans så äter jag INTE upp det.)

Avjoniserat vatten

Teoretiskt sett bör det inte vara särskilt bra att dricka avjoniserat vatten under en längre tidsperiod. Salt i kroppen borde vandra ut i det avjoniserade vattnet man druckit (osmosprocess), eller spädas ut i motsvarande grad. Själv tycker jag inte att friluftsmat brukar vara varken särskilt välkryddad eller salt, så extra kompensation kan vara på sin plats.
Men för en kortare tidsperiod (1-2 veckor) borde det fungera ok.

Visst älskar lämlar glaciärer

Vag gäller döda renar har jag hittills aldrig sprungit på någon uppe på en glaciär. Däremot kan vissa glaciärer vara fullständigt nedlusade med döda fjällämlar. Vad dom har däruppe att göra vet jag inte, men jag hoppas dom har en bra anledning eftersom det verkar vara förenat med livsfara.

Min erfarenhet är att Norska glaciärer genreellt har fler lämmellik/m2. Dock är urvalet något för litet för att generella slutsatser skall kunna dras. Tänkbara förklaringar till fenomenet är att vi har färre lämlar eller alternativt glaciärer som är lite mer otillgängliga för de små suicida krypen.

/J

de kan va bakterier i vattnet,,

det är väl isåfall det enda som skulle vara farligt,,,koka vattnet o drick det,,,de e lugnt

Vad jag vill hävda med mina onyanserade inlägg är till syvende och sist att det inte är någon skillnad i vatten från glaciärer med bäckvatten (som kommer från nån snölega...) utom att man skall låta glaciärvatten sedimentera. Om man sedan vill koka det eller inte får var och en avgöra...

/Martin

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg