Glaciärvatten

Jag har hört många som säger att det är farligt att dricka glaciärvatten. Somliga säger att slamkornen nöter små hål i tarmarna, andra att glaciärvatten ska vara avjoniserat vilket inte ska vara nyttigt. Åter andra säger att det inte är någon fara, åtminstone om man låter slammet sjunka...

Vad gäller egentligen? Finns det något annat än lösa rykten som behandla detta ämne?

mvh Roger J

Kokning löser många problem.

Glaciärer består av snö. Precis som när du smälter snö är det viktigt att koka vattnet ur bakteriesynpunkt. Skillnaden med vattnet direkt från glaciären och "vanligt" vatten är i stort sett bara filtreringen genom markmoränen (även om det inte är så bara).
Vissa hävdar att vattnet skall koka minst 10 min osv. Själv är jag inte så övertygad att detta är ett måste.

Pratar vi nödsituation spekar det kanske ingen roll om man får lite mask i magen. Men det är sant att man alltid ska filtrera bort sediment o.dy.

Mvh
Erik

re: glaciärvatten

Gick en glaciärkurs i Norge i somras.
Det var absolut förbjudet att dricka vattnet som rann på glaciären.
Om man gjorde illa sig (vilket är lätt på den riviga isen) så skulle man tvätta sig med sårtvätt och plåstra. Detta på grund av den höga bakteriehalten på isens yta.
Enligt ledarna så blåser det in jord, växdelar, fåglar skiter, insekter & lämlar dör på isen och i de långsamma nedbrytningsprocessen bildas det mycket bakterier.

Så här är det, glaciärer var en gång snö, sedan snöade det mer och mer och mer och mer. Till slut var det så mycket snö att snön längst ner blev is pga trycket. Till slut var det så mycket is att den började röra på sig. När isen rör sig så drar den med sig grus och annat, det är detta som ger smältvatten från glaciärer dess bruna/vita färg. Detta blir man lätt av med genom sedimentering. Och den is som smälter är också flera tusen år gammal, plus då den snö som samlats under året på glaciären och smälter av i den delen som kallas avsmältningszonen.

Att vattnet är ganska avjoniserat stämmer men samtidigt får man i sig nog med salter från maten (för du äter väl på fjället? ;) ).

Det där med bakterietillväxt är jag skeptisk till. Vattnet som rinner på ytan är 0-gradigt, det begränsar tillväxten rätt rejält. Får du lik på glaciärern ligger det antingen under snö en stor del av året eller hamnar inne i isen till slut och kommer fram som en isman om 5000 år. Visst skiter fåglar på glaciärer, men dom skiter överallt, i sjöar också. Vad en lämmel skulle ha för sig uppe på en glaciär vette fan, det finns inget att äta där i alla fall... (en del av detta stycke är kvalificerade gissningar och en del är grövre gissningar, vad som är för grovt lär vi få höra här)

Jag kan tillägga att vattenförsörjningen till Longyearbyen, huvudorten på Svalbard med 1500 invånare, sker med smältvatten från glaciärer som får sedimentera i en par kilometer lång damm. När det går in på ena sidan är det en brungrå sörja och på andra sidan är det klart dricksvatten.

Så drick vattnet efter sedimentering.

/Martin

Är detta orden från en fd UNIS student måhända?
Själv sitter jag för tilfället i Gåshamna : )

Inte att förglömma att vi här på Svalbard klarar oss undan mycket föroreningar (lämmlar), samt att SSD UV-bestrålar vattnet.

Men jag står fast vi vad jag tidigare sade. Koka alltid glaciärvatten.

Nej nu ska jag knata upp till Nybyen!

Mvh
Erik

Jajamensan, unis har det varit, alldeles för mycket. 3 terminer, plus en sommar, plus lite jobbandes för unis ett par månader... Men nu får det vara nog. Var där senast april-maj i år och då blev jag trött på unis, på sträckan sporthallen-nybyen, på huset och på attityden gentemot skoterkörning och miljö i allmänhet (kolbrytning, väg till svea etc etc) så nu får det nog räcka trots den otroligt vackra naturen. Man kan bli överdoserad... MEn det tar sin tid så njuuuuuuuuuuuuuuuuuuut.

Angående vattnet i longyearbyen så är uv-ljuset byggt förra året eller året innan och sandfiltret dom har är byggt 99, och det var mest för att reglerna sa så. Vattnet från isdammen har väl använts sedan Gruve 7 vägen byggdes, utan rening. När jag kom upp augusti 99 så var det ingen rening mer än sedimenteringen. Och jag lever än :)

Och visst, lämmlarna flockas inte i Endalen, men det är också det stycket jag skriver störst brasklapp på också :)

/Martin-som vet att man alltid har vinden mot sig oavsett vilken väg man cyklar.

Jag glömde att nämna att ett annat rykte (alt. vedertagen sanning) vill göra gällande att glaciärvatten ska innehålla höga halter av diverse metaller. Detta på grund av att isen har krossat och mlandat sig med en massa berg.

Jag har inte för avsikt att dricka grumligt glaciärvatten även om det skulle visa sig vara relativt ofarligt. Jag är mest bara nyfiken på hur det egentligen är med den saken. Är det någon som VET hur det är och inte bara TROR eller har HÖRT?

mvh /Roger J

avjoniserat vatten

Vad jag vet är att avjoniserat vatten är allt annat än farligt. Avjoniserat vatten är vatten utan joner i, alltså bara h2o. nu tror jag inte så är fallet med glaciärvatten... lite joner finns nog. Så länge jonerna inte är farliga joner är det lungt att dricka även joniserat vatten.

Farligheten handlar sannolikt mest om risken för magsjuka. Dels finns det protozoer och andra "småkryp" i vattnet som kan ge mer eller mindre magsjuka i 1-10 dagar, dels ligger döda lämlar (och en och annan död ren) på glaciärerna vilket inte förbättrar saken. Min erfarenhet (från ett antal klätter-och vandringsveckor i Kebnekaiseområdet) är nog att ca 10 % riskerar att drabbas av magproblem. Slammets sammansättning vet jag inte så mycket om, men att det skulle nöta hål på tarmen är säkert bara en skröna. Att vattnet är "avjoniserat" stämmer ju till viss del. Vattnet är ju saltfattigare än det vatten man får ur kranen hemma, men det innebär ingen risk (om man inte svettas mycket och dricker stora mängder glaciärvatten dagligen i flera dagar vilket skulle kunna påverka kroppens saltbalans). Man ska inte överdriva risken med glaciärvatten (och allt annat vatten i fjällen som ju kommer från glaciärerna), men vill man minimera risken för magsjuka så är det kokning eller klorering av vattnet som gäller.

.. rent, sunt förnuft....

Roger J; sa:
Jag har inte för avsikt att dricka grumligt glaciärvatten även om det skulle visa sig vara relativt ofarligt. Jag är mest bara nyfiken på hur det egentligen är med den saken. Är det någon som VET hur det är och inte bara TROR eller har HÖRT?
Att VETA bygger på vetenskap och jag har inte läst - sökt men ej funnit - vad glaciärvatten innehåller eller inte innehåller. Jag har bara den erfarenhet jag delvis fått ärva. "Ät inte snö, du får mask i magen" sade min morfar :-D Masken var bara för att skrämmas. "Drick inte vatten som står stilla, om det inte är en kallkälla" "Drick rinnande, klart vatten som inte smakar illa". Det har jag fått lära mig och håller mig till. Sunt förnuft.
--
Ur "Snö" av Yngve Ryd. Johan Rassa.
"Smältvatten på land och i bäckar kallas oavloj."(s.220)" "Oavloj rinner överallt på marken och sköjer med sig smuts och används därför inte till dricksvatten. I nödfall kan man koka vatten av det, men inte dricka det direkt som det är" (s.223). "Vatten som tinas av snö kallas sievtiktjáhtje" "Enligt gamla regler ska sievtiktjáhtje vara bra att dricka. Det går att dricka mycket sådant vatten utan att bli förkyld" (s.224) Vetenskap? Nej men ärvd erfarenhet :-D
--
Om jag minns rätt...det kan ju vara ett rykte.. så var det sommaren 1991 då helikoptrar flög skytteltrafik till Mikka. Det var en järv som dödat elva renar som låg och jäste i en glaciär och bakterier följde med vattnet i rikliga mängder och nere i dalen drack folk "rent, rinnande vatten som inte smakade illa". Man kan aldrig vara säker. // Roland

Att det inte är särskilt nyttigt att dricka vatten som innehåller mycket bakterier är nog ganska självklart. Jag kan också tänka mig att det kan bli mycket bakterier ibland även i glaciärvatten om exempelvis en ren ligger och ruttnar i solgasset ovanpå eller i kanten på isen så att smältvatten kan föra med sig bakterierna.

men det är ju inte bara glaciärer som fungerar som djurkyrkogårdar, även vanliga bäckar borde på detta sätt kunna bli förorenade, och det kan väl knappast vara så att glaciärer alltid är proppfulla med en massa döda djur.

Det skulle i vara intressant att få se någon bakteriologis och kemisk/fysisk analys gjord på glaciärvatten så kanske man skulle kunna avliva en eller annan myt.

Glaciärvatten funkar nog lika bra som smält snö

Jag ser inte någon teoretisk skillnad mellan smält snö och glaciärvatten (förutom att smälta snö tar tid...)? Har druckit både glaciärvatten och smält snö i en vecka. Det fanns rinnande vatten på glaciären och i allmänhet smakade det "bättre" än den smälta snön. Glaciärvattnet renade vi med vattenreningsvätska som fick stå en 10 minuter.
Den smälta snön kokade vi ibland, men jag tycker den fick en lustig bismak (gaser från bensinköket?). Man hade dock bättre koll på var vattnet kom ifrån på detta sätt (tips: ät inte gul snö). :p

Jag blev en smula "lös i magen" efter några dar, men det kan också bero på omläggning i kosten. Normalt äter man ju inte frystorkad mat hemma.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg