Vad heter toppen?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa positionen världen
- Trådstartare -Fredrik-
- Start datum
Åh, nu fattar jag varför jag hade "känner igen mig, men fattar inte varför"-känsla.Stämmer, bilden är tagen på Godøya som ligger utanför Ålesund. Fin ö med en fin fyr, möjlighet för våg surfing, en topp på 500 m och en fin rundtur längs kanten mot väst.
Ålesund i sig är en pärla, så vackert utslängd ellan de gröna kullarna och vattnet - och helt unik med sin homogena stadskärna av jugendhus. Följden av en storbrand 1904, varefter staden byggdes upp igen i ett svep, med hårda förhållningsregler om hur det skulle se ut. Men många arkitekter var inblandade, och staden är ett fantastiskt exempel på att mångfald och enhetlighet inte är varandras motsatser.
Danskarna är roliga. Så de har stora byggnader på två av de högsta punkterna men den högsta punkten är en kvarnsten på sidan av en lada med en smal stig genom en åker.
Møllehøj – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Ejer Bavnehøj - Wikipedia
en.wikipedia.org
Helt rätt - Brèche de Roland på franska, Bretxa de Rotllan på katalanska - det är de två länder/regioner passet och bergskammen utgör gränsen för.Efter en hel del googling så gissar jag på Rolandspasset mellan Spanien och Frankrike.
En sanslöst vacker vandring, man är framme helt plötsligt och bara omges av allt detta, med långa siktlinjer mot bägge sidorna, som är dramatiskt olika varandra - klimatet och regnmängden skiljer starkt mellan norr och söder om bergskedjan.
Så ser det ut på nära håll:
...och den stora fjällstugan ser liten ut från passet:
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Gissa Position Gotland | Allmänt om friluftsliv | 47 | ||
Gissa position - easy mode | Allmänt om friluftsliv | 8 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg