Gissa position

1743002971846.png

Vilken glaciär är det som rinner till glaciärsjön däruppe, alternativt vad heter jokken som börjar nedanför.

Jag skulle vilja hävda att vi ser Måskoesvaajja, Måskoesjohke och sjön 1196, medan glaciärsjön som Måskonåiveglaciären kalvar i ligger utanför bild till vänster om den branta klipphöjden. Jag tror dock inte att den glaciären matar sjön vi faktiskt ser i bilden.

Jag skulle vilja hävda att vi ser Måskoesvaajja, Måskoesjohke och sjön 1196, medan glaciärsjön som Måskonåiveglaciären kalvar i ligger utanför bild till vänster om den branta klipphöjden. Jag tror dock inte att den glaciären matar sjön vi faktiskt ser i bilden.
Helt rätt! Du har dessutom mer rätt än jag, det är sjön 1196 vi ser, inte sjön bredvid jag tänkte på.

Hmm Knepig. Vild gissning. Lill-vissjön? Om det mot förmodan rätt tjärn så bilden då tagen i Oviksfjällen

Närmare än förra gissningen och leden här är inte heller särskilt välfrekventerad jämfört med de större turiststråken, men det är inte rätt område och tjärnen ifråga är mindre än Lill-Visjön.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg