Gissa position

oj ursäkta min frånvaro! ni ska få en ny bild att gissa på, men först en skrytbild på migsjälv för att förklara min frånvaro!
nagirvarri är mycket väl värt ett besök,så nära vägen också&underbar utsikt söderut fr top

Bilagor

• IMG_20220402_222041.jpg
    IMG_20220402_222041.jpg
    214.7 KB · Visningar: 41
nu till ny bild att gissa på! vart står tanja och tjorvar med sitt sabla tjorviga bälte? stranden vid vilket berg? eller vad heter närmsta människoskapta plats?

Bilagor

• 20210910_145610.jpg
    20210910_145610.jpg
    3 MB · Visningar: 43
Ser Tjahkelij i mitten/till vänster och Skierffe något till höger där om. Kanske står ni då vid östra stranden av Tjaktjajávrre, syns att den är reglerad, 35 meter i höjdskillnad mellan lägsta och högsta nivån.
Mvh/RN

nu till ny bild att gissa på! vart står tanja och tjorvar med sitt sabla tjorviga bälte? stranden vid vilket berg? eller vad heter närmsta människoskapta plats?

Jag tycker att det liknar en plats nere i Arjeplogs kommun där det var en samsik begravningsplats. Det liknar det som jag har sett på nordnytt och Oddasat. Begravningsplatsen håller på att bli dränkt av högt vattenstånd, om jag inte minns fel.
Jag minns inte vad sjön eller berget heter.

Den sista bilden är tagen vid Tjaktjajaurmagasinet strax ovan Seitevaredammen.
I den här filmen kan man se hur miljön såg ut innan man gjorde det enorma ingreppet i naturen:

Stämmer bra! Tjaktjajávrre och tanja står vid standen nedanför Seitevare inte långt från heliga fallet, som är borta i och med dammen. tänkte länka till filmen som david redan länkat, väldigt sevärd!
så många otroligt fina platser vi alla besökt och kan besöka framöver, som också har så komplicerade och ofta sorgliga historier.

ok nästa bild ricke!

Jag tror att du står i glaciärpasset strax söder om sydkammen på Påssustjåkkas sydtopp, 1851. Fotat i nordostlig riktning, med Bogicokkas 1649- o 1706-toppar samt den gamla glaciärbottnen däremellan i fonden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg