Jag gissar 3,5 km VNV om en annan stuga?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Fel dal, men...Hmm, skulle det möjligen kunna vara Tarradalen vi anar där borta? I så fall kan du vara 3,5 km ONO om Såmmarlappastugan?
...det här låter bättre, på några hundra meter när. Så vad är det då vi faktiskt ser?Jag gissar 3,5 km VNV om en annan stuga?
Av alla stugor du varit stugvärd på och som är relativt nära Ritsem, valde jag Kutjaurestugan och med flygbildstudier hittade jag platsen där Sieberjåhkå och Slädojågåsj möter, så jag tror du var väster om Sieberjåhkå och fotade mot NO, vi ser Kallaktjåkkå i fjärran?
Så är det. Jag befann mig en bit upp i sluttningen på väg mot Gådotjåhkkås topp, som för övrigt är ett suveränt dagstursmål från just Kutjaure. Dalgången en bit bort är alltså den där Nordkalottleden till Vaisaluokta passerar och visst är det Gállaktjåhkkå där i fjärran.Av alla stugor du varit stugvärd på och som är relativt nära Ritsem, valde jag Kutjaurestugan och med flygbildstudier hittade jag platsen där Sieberjåhkå och Slädojågåsj möter, så jag tror du var väster om Sieberjåhkå och fotade mot NO, vi ser Kallaktjåkkå i fjärran?
Så till nästa bild, vilket fjäll ser vi här?
En mycket bra gissning, den bästa hittils , men ingen överraskning här, det är fel.Har nog inte varit där och inte heller på stället jag gissar, vilket skulle överraska mig om det vore rätt, men - Sälka?
Nej, söder om Ritsem, men inte alltför mycket, 2 till 3 dagars marsch kanske.jaha så norr om ritsem?
Jag har hittills förgäves letat efter den tydliga nerskurna, diagonala bäckfåran på kartan. Med det senaste tipset tror jag mig ha funnit svaret. Skanatjåhkka, på östsidan av Gukkesjåkka.
Rätt svar, bra gjort! Skanatjåhkkå ser vi, branten heter Skanabakte förstås, bäcken är Tjievrajågåsj. Har fått läsa att det skulle vara möjligt att komma ner via bäckravinen och även vada Guhkesvakkjåhkå i närheten, det skulle vara en bra genväg från Suorva till Sarek-massivets toppar. Nästa bild, var så god!Jag har hittills förgäves letat efter den tydliga nerskurna, diagonala bäckfåran på kartan. Med det senaste tipset tror jag mig ha funnit svaret. Skanatjåhkka, på östsidan av Gukkesjåkka.
Då blir det tillfälle för alla med bilder att bidra!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg