Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Kamasjaure?
Kamasjaure?
Ja, Kamasjaure är precis vad det är!
Fotoplatsen ligger ungefär en kilometer syd om Kamasjaure rastskydd. Det mäktiga fjället bortom sjön är Rohkunborri. Skall kanske tillägga att formuleringen av ledtråden var hämtad från från en broschyr på Miljødirektoratets hemsida: https://www.miljodirektoratet.no/an...rges-nasjonalparker/rohkunborri-nasjonalpark/ .
Varsågod, nästa bild.
Ledtråd: fjället är det mellersta av "jättelika gravhögar"
Jag trodde först att Keron var en ledtråd, men jag får inget napp bakom Giron. Och jag vet inte vad jättelika gravhögar heter på samiska. Men tydligen finns det tre likartade fjäll, där detta är det mellersta. Någonting med Alip, Lulip och Gaska kanske? Jag kommer således ingenstans, men gissar att vi ändå är i Norrbotten.
Jo, Keron är tältet. Ledtråd kommer från literaturen, kanske bekant för de som läst sin Grundsten noga. I det här fallet är det inte alip, lulip eller gaska utan unna. Norbotten är rätt och vi är i en nationalpark.
Rätt svar! På nordvästra delen av Vuosskelvagge i Stora Sjöfallet NP. I sin bok På Fjälltur Sarek skriver Claes Grundsten om att fjällen Stuor och Unna Átjek samt höjden 1061 m ser ut som tre jättelika gravhögar.
Nästa bild, var så god!
Nästa bild, var så god!
Renvaktarstugan på Artfjället?
Nej, vi ska norrut!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg