Gissa position

Ja då är det ju tre stycken att välja emellan. Har plockat fram 1946 års Fjällkarta. Den är inte till någon större hjälp i jämförelse av perspektiv och toppar. Chansar på Ritsems sameviste. Är det fel går återstående gissning till Dako. :)

/B

Jag har ingen gammal karta, men funderar på om det är ett gammalt sameviste någonstans lite norr om Vaisaluoktas nuvarande läge, men inte så långt norrut som Ritsem.

avslutad210712

Gäst
Helt galen gissning men bara för att få igång ledtrådarna så gissar jag på Abiskojåkken och den bro som tydligen har funnits en gång som jag tror kallades röda bron.

En gång i tiden när det var båttrafik på Langas som gällde för att ta sig in i Sarek från norr kunde man bli avsläppt vid Sjöfallsstugan. Prickningen finns kvar på fjällkartan till Spadnejåhkå, och jag tror att det är ett "insteg" i Sarek vi ser mellan Risjákjávrre och Pietsaure. Jag gick över här för ca 20 år sedan och minns det som ett svårt vad, men minns inga lämningar efter någon bro.
Hälsningar
Lars-Göran

Jag får en förnimmelse av bron över Vålån ca 4 km öster om Vålåstugan. Där finns rester av en gammal bro, och en nyare bro. Och att det är Härjångsstöten som skymtar i bakgrunden.
/Thor

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg