Gissa position

Är det bara jag som tycker att bilderna tenderar att bli allt svårare? Tores bild nyligen betraktade jag som "omöjlig", ändå gick det att knäcka den, imponerande! Men den här bilden visar ju bara ett "vanligt fjäll", kan ju vara lite var som helst...........Men vi är väl i Jämtland den här gången?

Angående Tores bild hade jag turen att jag själv gått där och hade nån bild att jämföra med. Tore hade nog annars tänkt att "vidga vyerna" och göra det lite lättare verkade det som. Men...
...visst är det Jämtland, dock vidgar jag inte vyerna utan gör tvärtom, kanske det också kan ge en ledtråd.

Calle

Bilagor

• IMGF_160.jpg
    IMGF_160.jpg
    126.7 KB · Visningar: 373
Några antaganden:
1. Ett torn, mast eller liknande på toppen till vänster.
2. Toppen till vänster ligger på ca 1200 möh
3. Toppen till höger ligger ca 100 m högre upp
4. Kortet är taget på ca 800 möh
5. Kortet är taget i SO-SV riktning

Mvh / RN

Du är på rätt väg.
1. Ett torn, mast eller liknande på toppen till vänster.
Rätt, se förstorad bild nedan
2. Toppen till vänster ligger på ca 1200 möh
Stämmer bra
3. Toppen till höger ligger ca 100 m högre upp
Nej, ungefär samma höjd. Bildvinkeln spelar ett litet spratt
4. Kortet är taget på ca 800 möh
C:a 100 m lägre
5. Kortet är taget i SO-SV riktning
NO riktning

Calle

Bilagor

• IMGF_161.jpg
    IMGF_161.jpg
    94.3 KB · Visningar: 363
Är det bara jag som tycker att bilderna tenderar att bli allt svårare? Tores bild nyligen betraktade jag som "omöjlig", ändå gick det att knäcka den, imponerande! Men den här bilden visar ju bara ett "vanligt fjäll", kan ju vara lite var som helst...........Men vi är väl i Jämtland den här gången?

Hej!

Svårighetsgraden går både upp och ner, lite beroende på hur pass garvade fjällrävar som är aktiva för tillfället. Ibland har man ju inte en susning på flera veckor! Men det roligaste är ju då någon lägger upp en till synes omöjlig bild, som sedan visar sig vara tagen på plats där "alla" passerat.

Men jag håller med, nivån på fjällkunskaperna är imponerande hög, och tillsammans täcker vi nog in varenda sten, jokk och lämmel som finns. Hoppas tråden lever kvar länge till

Mvh Filip

Vill också passa på att kommentera här. En av den här trådens trevliga aspekter är att det som är toksvårt för någon ofta är lätt för någon annan. Men vem som det är lätt för växlar ju oftast med bildgåtorna.

Just Tores bild tycker jag nog var ganska lätt. Jag var och nosade på nästan rätt ställe men ibland kommer annat emellan och gissningen blir aldrig av... Därför blev min reaktion när jag senare läste det korrrekta svaret mer av ett retsamt attans, jag var ju rätt spår! (Detta är ju också en rolig del av den här tråden) Men nästa gång är det jag som tycker att det är toksvårt när du tycker att det är lätt, o.s.v.

Har p.g.a. jobb tagit en längre time-out från Utsidan så det ska bli en trevlig vinterläsning att bläddra bakåt i tråden (och utvärdera om svårighetsgraden verkligen har höjts...). Nytillskottet av dugliga gissningsbilder har dock blivit ganska skralt i år så jag håller nog på de få jag har lite till... Trevligt att vara tillbaka i alla fall och att ni håller igång tråden som vanligt!

Jag håller med er båda, tycker en del av charmen med tråden även är att det svänger mellan välbesökta områden och områden som få har besökt. Dessutom har man ju fått tips på nya områden att besöka och kanske själv har sporrat någon att besöka ett område, t.ex. Skäckerfjällen.

Men jag håller igång tråden...

Calle

Bilagor

• IMGF_162.jpg
    IMGF_162.jpg
    127.9 KB · Visningar: 308
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg