Gissa position

Chansar vilt då, på att det är en sydvästsluttning på Tarrekaisemassivet ned mot Tarradalen. Finns vissa likheter där.

Finns vissa likheter, det stämmer, men nej det är fel plats den här gången. Om jag får citera Filip ovan så kan bilden visserligen vara svår men visar sig vara tagen på plats där "alla" passerat.

Calle

Finns vissa likheter, det stämmer, men nej det är fel plats den här gången. Om jag får citera Filip ovan så kan bilden visserligen vara svår men visar sig vara tagen på plats där "alla" passerat.

Calle

Är det kanhända en vy upp mot Kitteldalen? I så fall är svackan i fonden Kaffedalens östra ände.

/ F

Det var ca 30 år sen jag senast var i Kebnekaisefjällen, så minnena är lite suddiga. Det är nå't i bilden som får mig att tänka på dalen som går upp alldeles norr om Toulpagorni, heter den Kitteldalen? I så fall skulle vi se Kebnekaises sydsluttning försvinna in i molnen i högerkant av bilden o "Rullevara", med en antydan av snörännan, samt Toulpas östsluttning till vänster. Ett skott från höften från ett sargat o suddigt bildminne!

Hej!

Då kör vi en ny bild:

Min 3-årige son, min pappa och jag är på väg uppför ett berg (bakåt i bilden). Vilket?

häpp / Filiokus

Bilagor

• DSCF6742.jpg
    DSCF6742.jpg
    63.1 KB · Visningar: 322

Alldeles utmärkt svarat!

På väg upp från Lunndörrsstugan till tjärnarna till vänster på bilden, där vi lunchade, mellan Stor-Gröngumpen och Saanta, bar jag min son i bärmes på ryggen. Men efter maten var han så taggad att han skulle gå hela vägen upp själv. Sagt och gjort, vi började gå uppför, vid det brantaste partiet kravlade han på alla fyra, och efter tiotalet delsträckor ("nu är vi högt uppe!") nådde vi så toppen, 150 höjdmeter upp från lunchstället. Bra knatat för en treåring! Och så stolt han var efter att ha bestigit sitt första berg. :)

mvh Filip

Och här har vi självaste Stor-Gröngumpen, fotograferad från lunchtjärnen av min son (därav den tiltade horisonten).

Bilagor

• DSCF6736.jpg
    DSCF6736.jpg
    41.7 KB · Visningar: 291
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg