Gissa position

Jag var inte hundra på svaret, annars hade jag nog gjort en Nukeer och avvaktat.
Har inte sett det från den vinkeln när vattenståndet varit så pass högt i Sädva.

Vi ser ett av inloppen till en sjö. Vilken är sjön?

Bilagor

• DSC_7241.jpg
    DSC_7241.jpg
    79.5 KB · Visningar: 586
Hmm.......hårt beskuren bild, hade tydligen varit för lätt annars. Så området borde väl vara väl känt. Men jag får inte ut mycket information. Vi är på kalfjället strax över trädgränsen och vegetationstypen, tja, det luktar väl Västerbottenfjällen ändå?

Lurigt.

Men för att dra igång gissandet. Det är Virihaure man ser. Ska jag dra till med en tokgissning är du i västra Padjelanta och det är Sareks toppar som är bortskurna.

Stefan

Författaren är mycket riktigt en kvinna men inte Kerstin Ekman och sjön är inte heller Strömsvattnet.
Kameran pekar i sydostlig riktning. Vi är en bit från allfarvägarna även om det finns en led på bilden.

Jag gissar på Pieskehaure där Varvek- och Lajrrojåhko rinner ut. Någon litterär anknytning hittar jag inte, men i övrigt stämmer ledtrådarna.

hm kvinna då kan det vara Selma Lagerlöf eller Sara Lidman t ex. Men Pieskehaure kan det vara något skrivet av konsul Perssons döttrar?

Thure

Inte Pieskejaure heller. Inte heller någon av de nämnda kvinnorna.
Sjön har i likhet med Pieskejaure ett turkosaktigt skimmer i rätt ljus och från rätt position.

Turkosskimmer, det måste betyda glaciärvatten. Det begränsar ju sökandet avsevärt.

Jag gissar på Jurunjávrre utan att känna till någon litterrär person med det namnet.

Foto i sydostlig riktning innebär att vi i så fall ser Ikkesjåhkås utlopp i sjön, leden där bakom och de översta björkarna i Seldutvágge.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg