Då kommunen smalnar av finns det inte många alternativ beträffande högsta topp. Toppen lär p.g.a. sitt fristående läge vara mycket bra för grandiosa utsikter. Den reser sig högt över omgivningen och är även bemärkt för sin stora primärfaktor.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
avslutad210712
Gäst
Då kommunen smalnar av finns det inte många alternativ beträffande högsta topp. Toppen lär p.g.a. sitt fristående läge vara mycket bra för grandiosa utsikter. Den reser sig högt över omgivningen och är även bemärkt för sin stora primärfaktor.
Gissar att kommunen är Gällivare och att toppen är Kallaktjåkkå.
Gissningen enbart baserad på ledtrådarna för fotot har jag inte den minsta lilla susning om vilken berg det föreställer.
Helt rätt, Björn!
Då fick åtminstone jag lära mig något nytt. Dels var kommungränserna går, dels att Kallaktjåkkå är högst i Gällivare. Fotot visar den norra sidan i kvällssol och är taget i sydostlig riktning. Den obeskurna bilden nedan visar alltså Suorggejávri i förgrunden.
Ny bild!
Då fick åtminstone jag lära mig något nytt. Dels var kommungränserna går, dels att Kallaktjåkkå är högst i Gällivare. Fotot visar den norra sidan i kvällssol och är taget i sydostlig riktning. Den obeskurna bilden nedan visar alltså Suorggejávri i förgrunden.
Ny bild!
Bilagor
avslutad210712
Gäst
avslutad210712
Gäst
Helt rätt, Björn!
Ny bild!
Hade ingen aning om att det var Gällivares högsta berg utan det var "avsmalningen" som ledde mig rätt. Körde Google Earth från andra hållet men fick det inte att stämma men när jag "gick runt" berget så kändes det som att det kunde vara rätt.
Berget till höger har en av Sveriges högsta i princip lodräta nordväggar, över 500 meter hög. Den hör vi aldrig någon från klätterförbunden tala om, trots att den är högre än Gaskkasbákti beryktade vägg, och dessutom betydligt större till ytan.
avslutad210712
Gäst
Stället är en väg mellan två markerade leder men lilla fridolf har inte vaggat fram här även om man skulle kunna tro det av namnet att dömma. Kan vara svårnavigerat eftersom kompassnålen pekar rakt upp.
avslutad210712
Gäst
Kan det vara så att du står med ryggen mot sjön 1226 och tittar ut över Unna Raitavagge?
Nej men du är inte långt ifrån.
Första gången jag tittade på bilden kände jag spontant Stour Raitavagge som jag passerat flera gånger, men tänkte att det är väl ändå inte så enkelt? Kanske skulle gått på min maggropskänsla?
Jag har dock aldrig stått på den plats som jag gissar att bilden är tagen på, men kanske du var på väg upp mot Nallo piken eller på väg ner från Siellmavagge, dvs sjön 1078 bakom ryggen?
Jag har dock aldrig stått på den plats som jag gissar att bilden är tagen på, men kanske du var på väg upp mot Nallo piken eller på väg ner från Siellmavagge, dvs sjön 1078 bakom ryggen?
avslutad210712
Gäst
Kanske mellan Nallu och kugghjulskammen, tittar söderut över stour Reaiddavaggi mot Räitatjåkka?
/Peter
Ännu närmare men inte riktigt riktigt där.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg