Gissa position

avslutad210712

Gäst
Första gången jag tittade på bilden kände jag spontant Stour Raitavagge som jag passerat flera gånger, men tänkte att det är väl ändå inte så enkelt? Kanske skulle gått på min maggropskänsla?
Jag har dock aldrig stått på den plats som jag gissar att bilden är tagen på, men kanske du var på väg upp mot Nallo piken eller på väg ner från Siellmavagge, dvs sjön 1078 bakom ryggen?

Bommade den här gissningen som är så nära rätt att jag nog ger den rätt trots allt.

Skillnaden är att sjön 1078 ligger framför mig dvs jag är ännu nästan uppe i Sielmmavagges högsta punkt.

Lilla fridolf har inte vaggat här men det har hans Selma = Sielmavagge

[Ändrat]

Tog medvetet en bild där inte Nallo syns till vänster i bilden.

Nallo är ju mycket karakteristisk till utseendet när man ser den från Vistasvagge, men baksidan uppifrån Stuor Räitavagge är inte lika kännetecknande.

Nu en ny bild, denna gång lite utmanande pga den sena kvällssolen. Hoppas det är någon som känner igen platsen som erbjuder en utmärkt tältplats.

Bilagor

• 8(26).jpg
    8(26).jpg
    23.7 KB · Visningar: 341
Jag tror visst att det är en viss kär fjälldal, som ganska ofta brukar figurera i denna tråd. Den är i sin övre del en av våra absolut mest imponerande fjälldalar, kanske den vackraste och mest dramatiska av allihopa.

avslutad210712

Gäst
Har inte den blekaste men gissar för att få igång gissandet och kanske lite ledtrådar/väderstreck. Dock påminner det om östra sidan om Buodjes och eftersom solen går ner i väst så kan den lilla toppen i mitten vara Buokek.

Däremot känns det inte alls som att det stämmer med Nuukeers ledtråd.

avslutad210712

Gäst
Så därför drar jag också till med Njoatsosvagges övre del sett mot NV

Så därför drar jag också till med Njoatsosvagges övre del sett mot NV

Helt rätt, imponerande! Jag tolkar av Nuukeers text att han nog är inne på samma tankebanor.

Trodde faktiskt att detta skulle bli svårare med tanke på ljuset där mest konturerna syns, även om det fanns lite ledtrådar i texten mht väderstreck. Nu tänder vi ljuset lite mer, och mycket riktigt Njoatsosvagge's övre del sett från Alep Njoatsosjávrre's södra strand.
Vi hade en underbar kväll med flockar på 100 tals renar som passerade förbi tältet.

Bilagor

• 8(21).jpg
    8(21).jpg
    41.8 KB · Visningar: 340

avslutad210712

Gäst
Helt rätt, imponerande! Jag tolkar av Nuukeers text att han nog är inne på samma tankebanor.

Trodde faktiskt att detta skulle bli svårare med tanke på ljuset där mest konturerna syns, även om det fanns lite ledtrådar i texten mht väderstreck. Nu tänder vi ljuset lite mer, och mycket riktigt Njoatsosvagge's övre del sett från Alep Njoatsosjávrre's södra strand.
Vi hade en underbar kväll med flockar på 100 tals renar som passerade förbi tältet.

Är fullkomligt övertygad om att Nuukeers ledtrådar i de senaste x antal bilderna beror på att han vetat exakt vart fotona är tagna men han vill inte svara rätt hela tiden för då blir det lite enformigt.

avslutad210712

Gäst
Nu vrider vi tillbaka klockan 36 år i tiden och har man sett det här vattendraget lär det vara en ganska lätt uppgift annars kanske den håller mer än tre gissningar *L*. Lite mörk bild men det är ett dia som är inscannat på en vanlig flatbäddsscanner.

Bilagor

• scan-00060.jpg
    scan-00060.jpg
    39.8 KB · Visningar: 335

avslutad210712

Gäst
Förhoppningsvis lite ljusare nu

Bilagor

• scan-00060.jpg
    scan-00060.jpg
    53.5 KB · Visningar: 328
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg