Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
I svenska språket är en tärna inte bara en fågel, utan också en ung flicka, som t. ex. assisterar bruden vid ett bröllop. Jag tänkte givetvis på Tärnasjön.
Lustigt att inte heller Käringsjön var rätt ledtråd, men väl fjället! Så fick vi lära oss lite mer av det danska språket, tack för det!
Hälsn Pelle
På den måde - ja, Svensk tärna = Dansk terne er en fågel . . . men for sjovs skyld slog jeg ordet terne op i Den Store Danske ordbog, og terne kan også på dansk betyde en ung tjenestepige som opvarter en frue af fornem stand. Den betydning er dog gledet gradvis udaf sproget i og med at der ikke længere er unge tjenestepiger som opvarter fruer af fornem stand
Så lærte jeg også noget, både om det svenske og det danske sprog
Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
Om bilden är tagen vid rejält högvatten skulle det kunna vara Suorggejohkas utlopp i Teusajaure.
Nej, där är det inte och det är heller inte högvatten.
Calle
Det var i alla fall hälften rätt. När hela bilden kom och att du fotograferat från Rogen så föll alla bitar på plats. Kul bildgåta!
Här kommer en till, vilken sjö?
Calle
Padjelanta-vibbar leder mig till att gissa på Sallohaure, Njoammejåhkås utlopp.
Padjelanta-vibbar leder mig till att gissa på Sallohaure, Njoammejåhkås utlopp.
Det är heller inte rätt. Men dina vibbar gör att du är nära!
Calle
Jag tror att vi ser Sieberjåhkås utlopp i Guvtjávrre. Vuojatädno längre bort i bild.
Helt rätt!
Calle
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg