Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
En annan orsak borde väl vara den kalkrika berggrunden som ger upphov till grottor och speciell flora? Vad betyder Vádve på (nord)samiska Kalle, vet du det?... Här är tidigare nämnda vattendrag, vars delta var en av orsakerna bakom nationalparkens bildande:
Ny bild, det kan kanske vara lite svårt att se de nypudrade vita toppar som sticker upp i bakgrunden men fler ledtrådar kommer om nu ingen skulle gissa rätt på första igen...
Bilagor
En annan orsak borde väl vara den kalkrika berggrunden som ger upphov till grottor och speciell flora? Vad betyder Vádve på (nord)samiska Kalle, vet du det?
Ny bild, det kan kanske vara lite svårt att se de nypudrade vita toppar som sticker upp i bakgrunden men fler ledtrådar kommer om nu ingen skulle gissa rätt på första igen...
Chansar på att du är där Kungsleden möter stigen mot pårek? Och boaraktjåkkå i bakgrunden?
Godkänt!
Du har prickat rätt plats men det blev ändå inte helt rätt (fast ack så nära!). Eftersom det är svårt att se de vita topparna mot vita moln så blir det trots allt godkänt. Från vänster till höger på #6879: Ballinčohkka, Čoamohas, Giron. Fotoplats ungefär här: 68°20'30.79"N, 18°46'19.45"E. Nedan kommer hela panoramat. God jul Pelle och alla andra trådläsare!
Du har prickat rätt plats men det blev ändå inte helt rätt (fast ack så nära!). Eftersom det är svårt att se de vita topparna mot vita moln så blir det trots allt godkänt. Från vänster till höger på #6879: Ballinčohkka, Čoamohas, Giron. Fotoplats ungefär här: 68°20'30.79"N, 18°46'19.45"E. Nedan kommer hela panoramat. God jul Pelle och alla andra trådläsare!
Bilagor
Senast ändrad:
En annan orsak borde väl vara den kalkrika berggrunden som ger upphov till grottor och speciell flora? Vad betyder Vádve på (nord)samiska Kalle, vet du det
Visst är det så. Och nej, tyvärr.
Riktigt häftigt ställe, dock. Den mjuka berggrunden har gett upphov till djupa och imponerande raviner och det är bitvis ordentligt frodigt. Sedan rör det sig ju knappt någon här heller -- så pass sällan att det inte just finns några stigar att tala om. Det gäller bara att passa in väderleken, då det vanligtvis regnar utav bara fanken.
Ännu en välvillig tolkning av mina halvträffar! Jag kunde också gissat på Pårek om jag inte hade vetat att Tobbe gjorde sin höstvandring i Abiskotrakten! Lite fusk, alltså, men ofrivilligt.
Tyvärr har jag slut på bilder så jag hoppas att någon annan kan bidra!
Hälsn Pelle
Spännande, inte ens någon renstig? Jo detta är helt klart en plats som finns på att-göra-listan för framtida fjällvandringar.Visst är det så. Och nej, tyvärr.
Riktigt häftigt ställe, dock. Den mjuka berggrunden har gett upphov till djupa och imponerande raviner och det är bitvis ordentligt frodigt. Sedan rör det sig ju knappt någon här heller -- så pass sällan att det inte just finns några stigar att tala om. Det gäller bara att passa in väderleken, då det vanligtvis regnar utav bara fanken.
Är det så nära så att det inte går att svara utan att avslöja rätt svar är det ju i princip rätt! Och lite fördel ska väl trogna trådläsare ha, helt i sin ordning tycker jag och inget fusk.Ännu en välvillig tolkning av mina halvträffar! Jag kunde också gissat på Pårek om jag inte hade vetat att Tobbe gjorde sin höstvandring i Abiskotrakten! Lite fusk, alltså, men ofrivilligt.
Det skulle exempelvis kunna vara Tobias eftersom hans gissning:Tyvärr har jag slut på bilder så jag hoppas att någon annan kan bidra!
Hälsn Pelle
...ju faktiskt är rätt, den kom lite tidigt bara!Giron från nordöst?
avslutad210712
Gäst
Tack Calle
Så bevæger vi os over i en lidt anden kategori, den verdensberømte "Golden Gate Bridge" over San Francisco Bay kender vist næsten alle, . . . , men hvor finder vi den noget mere beskedne udgave af
"Golden Gate Bridge" i fjeldet ?
Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
Synd att jag inte är in oftare. Har suttit och gått genom lite foton i veckan och det där hade jag garanterat klarat
Jeg er ikke helt i samme verdensklasse som visse andre, så jeg har stadig et par billeder
Da jeg hidtil er blevet gættet med det samme, selvom jeg synes billedet var svært, så prøver jeg nu med noget jeg synes må være næsten umuligt . . . så må der komme lidt ledetråde eller flere billeder om nødvendigt.
Hvor græsser renerne ?
Med Venlig Hilsen, Glædelig jul og Godt Udeår til alle
Lars Hedegaard Larsen
Da jeg hidtil er blevet gættet med det samme, selvom jeg synes billedet var svært, så prøver jeg nu med noget jeg synes må være næsten umuligt . . . så må der komme lidt ledetråde eller flere billeder om nødvendigt.
Hvor græsser renerne ?
Med Venlig Hilsen, Glædelig jul og Godt Udeår til alle
Lars Hedegaard Larsen
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg