Gissa position

Roligt att ni är på hugget! Filip och Kalle gissar helt rätt. Jag har tältat i Sarvesvagge just vid jokken från Luohttojiegna och det är mycket riktigt Niejdariehpvagge man ser till höger. Det mäktiga fjället mitt i bild är Skajdetjåhkkå, 1830 m. Vem lägger ut nästa bild? Filip var väl ett par minuter före!

Hälsn Pelle

Roligt att ni är på hugget! Filip och Kalle gissar helt rätt. Jag har tältat i Sarvesvagge just vid jokken från Luohttojiegna och det är mycket riktigt Niejdariehpvagge man ser till höger. Det mäktiga fjället mitt i bild är Skajdetjåhkkå, 1830 m. Vem lägger ut nästa bild? Filip var väl ett par minuter före!

Hälsn Pelle

Hej!

Jag har slut på bilder, så jag lämnar med varm hand över stafettpinnen till Kalle.

Häpp / Filiokus

Jag tror att du tänker på rätt fjäll, men skulle du kunna bekräfta nuvarande stavning för alla med moderna kartor? :)

Var är isåfall bilden tagen? Vad heter sjön?

Bäste Kalle,
Jag vet snart inte själv direkt vad modärna kartor utger för namn. Det blir ju namnproblematik vid varje gissning. Men jag tror nu då att du vill ha ett namn utav mig på samiska.

“Guorggucohkka” (1354 meter över havet)...kanske är vad mitt tangentbord förmår...

Och var kan du stå då? Kanske vid stranden av Viddjajavri, ungefär vid den lilla udden som sticker ut, då syns den ståtliga sydostbranten på fjället. (Jag markerade det ungefärliga stället med en röd prick.)
Godkänns detta?

Med hälsning Anders.

Bilagor

• Kårketjåkka.jpg
    Kårketjåkka.jpg
    72.6 KB · Visningar: 461
Jo, då trodde jag rätt. :) För det mesta kan man "konvertera" mellan ortografier direkt, men ibland är skillnaden så pass stor att det är bättre att fråga en extra gång.

Fjället är rätt, men fotoplatsen är några km fel. Jag står ett kort stycke upp på Sáŋarčohkka-massivets allra nordligaste utlöpare och sjön på bilden är Sáŋarvággejávri. Just här är marken mycket lättgådd och inbjudande så det är väl värt "mödan" att traska upp om så bara en liten bit.

Nästa!

Ny bild att gissa på

Det är nog inte lätt med dessa fotovinklar och dess motiv, gentemot avstånden.

Det är en mycket vacker utsiktsplats ifrån ditt fjäll. Kanske Sanjartjåkka- Kaitumstugans eget lilla husfjäll- har kvar sitt vackra Alpkors?. Det i den nedre bilden

Hur som helst.
Jag skruvar upp fjällväggens oroliga vilda svärta här, nu i ny fråga.Den övre alltså..

Vad dessa spetsiga toppar heter kanske många vet. Men vilka är vilka?

Den svåraste frågan blir..
Varifrån är bilden tagen?

Bilagor

• Hök.jpg
    Hök.jpg
    32.3 KB · Visningar: 389
  • Sanjart.jpg
    Sanjart.jpg
    21.9 KB · Visningar: 376
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg