Gissa position

Antar att det därmed är dags för en ny bildfråga. Gör ett försök. Varifrån är kortet taget och vad ser vi?

Bilagor

• P8050181.jpg
    P8050181.jpg
    70.9 KB · Visningar: 329
En svår bild enligt min mening men det är värt en vild chansning. Det liknar nämligen platsen där jag avslutade min vandring för några veckor sedan. Skulle det stämma ser vi Sliehkok strax väster om Suorva och i dalgången till höger ligger då Suorvamagasinet.

Hälsn Pelle

Ledtråd nr 2. - I bildens högra kant finns ett fjäll från vars förtoppen (förtoppen ligger strax utanför bildens högra kant) man har (enligt min mening) en riktigt bra och ganska lätttilgänglig utsiktspunkt som många har besökt.

Senast ändrad:
Då tänker jag förstås på Njulla, en bra utsiktspunkt och lättillgänglig dessutom! Och då är du väl på väg upp mot söder från Abiskodalen, frågan är bara vilken dalgång. Kanske Ballinvaggi?

Hälsn Pelle

Ledtråd nr 3. - Inte riktigt så lätttilgänglig som Njulla är den aktuella förtoppen, från närmaste motoriserat färdsätt/ställe får man ta sig +800 meter upp själv.

Fina tältplatser glömmer man inte så lätt...
...ser ut som att du stått vid leden knappt 3 km norr om Riksgränsen, vid Geadajohka. Fjället vi ser är då södra delen av Rohccevarri.

Calle

Bra, det är helt rätt!
Står strax öster om sjön +537m och har Rohccevarri till vänster medans jag i fjärran ser Vassechokkas utlöpare till förtoppen 1361.
Varsågod och fortsätt med en ny bildgåta.

Kan det rent av vara så att vi inte har rört oss så långt?
Kanske endast till Nuorttap Vardu (ca 5km österut) och i fjärran har Pålnostugan rakt i bildens mitt?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg