Gissa position

Vilken spännande bild detta var Thomas, på ett i princip okänt landskap, fast man gått där och åkt skoter. Det såg ju nästan helt asiatiskt ut i din version.
Det är som jag alltid sagt här, ‘Att det tillkommer lika mycket på den som lägger ut en bild, som den som gissar, att hitta något annorlunda och en ny infallsvinkel‘.-ifrån det vardagligt invanda- och det just redan glömda. Bilden för oss att gissa på. Just i det osedda i landskapet, där något blir, kanske rentav stannar kvar i minnet och går ifrån det okända, till det kända, som gör att någon... ändå kan gissa och minns...hitta rätt på nått' vis.
Den som tar bilden ifrån vandringslandskapet, har sett något vi alla kanske en gång sett, men inte kommer just nu ihåg detta, vid ett så kallat återseende.
För vad minns vi av ett landskap?
Kommer inte dom här ‘rätta signalerna’ om landskapet ifrån minnet, ja då står det still.
Det är otroligt med dessa okända bilder, som alla ger oss här. Dom både irriterar och stimulerar.
 
Vilken spännande bild detta var Thomas, på ett i princip okänt landskap, fast man gått där och åkt skoter. Det såg ju nästan helt asiatiskt ut i din version.
Det är som jag alltid sagt här, ‘Att det tillkommer lika mycket på den som lägger ut en bild, som den som gissar, att hitta något annorlunda och en ny infallsvinkel‘.-ifrån det vardagligt invanda- och det just redan glömda. Bilden för oss att gissa på. Just i det osedda i landskapet, där något blir, kanske rentav stannar kvar i minnet och går ifrån det okända, till det kända, som gör att någon... ändå kan gissa och minns...hitta rätt på nått' vis.
Den som tar bilden ifrån vandringslandskapet, har sett något vi alla kanske en gång sett, men inte kommer just nu ihåg detta, vid ett så kallat återseende.
För vad minns vi av ett landskap?
Kommer inte dom här ‘rätta signalerna’ om landskapet ifrån minnet, ja då står det still.
Det är otroligt med dessa okända bilder, som alla ger oss här. Dom både irriterar och stimulerar.

Det var fint skrivet om denna tråds värden. Samspelet mellan bilden och minnet är vad som gör att våra gissa-position-bilder aldrig uppgör att engagera och fascinera.

Jag håller med dig i att Leavášvággi framstår i en intressant dager. Bilden är tagen under den tidiga hösten. Det är sen eftermiddag, skuggorna är långa och den lågt liggande septembersolens svaga ljus förstärker landskapets brunröda ton.
 
Det här kanske inte är så mycket att gå på, men måhända det pockar på någons minne. Vilken jokk?

Visa bilaga 9956

Låg aktivitet här. Jag drar till med en gissning. På något plan påminner terrängen om den vid Tarradalen. Jag vet också att du varit stugvärd i Sommarlappastugan. Dessutom ser det trångt ut i dalföret. Jag drar därmed till med att det är Goahtnjunjesjåhkå vi ser.
 
Utgår man från dessa citat "Goahtnjunjesjåhkå ... Ack, så nära!" och "Återigen blir det ett" så blir ju Skáidásjjåhkå "ett" med Goahtnjunjesjåhkå när de rinner ihop.
Så mitt förslag är Skáidásjjåhkå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg