Gissa position

Denna bild kan jag bjuda på, kanske. Detta berg ligger en bra bit ifrån den sammanhängande fjällkedjan. I en forskningsartikel från Stockholms Universitet omnämns detta berg. Det hävdas också att en betydande del av Sveriges yta kan skönjas från dess topp. Berget finns inte omnämnt i denna tråd sedan tidigare. Denna dag var för övrigt åskrik, muller på långt avstånd kunde uppe på toppen.

Bilagor

• P1050916.jpg
    P1050916.jpg
    293 KB · Visningar: 446
Ingen av gissningarna är korrekt. Dundret har nämnts flera gånger tidigare i denna tråd, vilket omöjliggör det berget. Några ledtrådar: Det finns en bilväg upp på berget. Bergets namn återspeglar väl de attrapper som finns uppsatta på det.

Bilagor

• P1050894.jpg
    P1050894.jpg
    294.2 KB · Visningar: 412
Ovanligt med bilvägar på kalfjället utan att det står en telemast där, eller en skidlift. Och jag förstår inte vilka attrapperna är, men det är väl meningen........Hur som helst tänker jag på trakten av Arjeplog. Där finns ett fjäll 15 km SV om samhället, Ulljabuovdda, med ett helt nät av vägar, oklart varför. Som gissning duger det väl?

Ser ut som Teletöisentunturit vid Nillivaara.

Korrekt. Ett trevligt berg som är tämligen resligt. Det finns många berg i den här stilen kring Arjeplog, så det var ingen dålig gissning det heller. Det finns en hel del militärmaster på berget, "telemaster", vilket skulle representera en sorts ledtråd. Påståendet att en stor yta (1/8 av Sverige, vilket låter lite i överkant) kan ses från toppen kommer från en tämligen anonym sida, som jag ej verkar kunna hitta just nu.

Senast ändrad:
Kom igen nu. Åker bort imorgon en vecka så svaret bör komma ikväll så att ny bild kan laddas. Personen blickar ner mot ett ställe där många av utsidans medlemmar har vandrat.........

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg