Gissa position

HansP sa:
Varför har dom fel?
S.k. "svåra" bilder kräver mer tid och fler ledtrådar för att kunna lösas. Men tid har vi ju gott om! Dom här bildernas berättigande ligger ju i att man får se och inspireras av nya "okända" platser och färdmål lite på sidan om de stora farlederna, som man lägger in i sin "att-besöka-lista" inför kommande vandringar. Det här är ju den utbildande delen av tråden.

Finns det något kvar att gissa på?
Tror jag säkert. Alldeles nyligen hade Kalle B. en bild på en mycket tydlig topp i Tarfalavagge, en topp som tusentals vandrare gått förbi men inte kände igen på en gång, nästan alla har ju blicken riktad mot andra sidan dalen mot Kebnekaise och glaciärerna. Tidigare i höstas fanns en bild från Ladtjovagge (Filip) som tiotusentals vandrare passerat men det tog ett tag innan den avslöjades. Den här typen av luringar finns det säkert många varianter på.


Tack Hans för att du tar upp en viktig aspekt på tråden!
En synpunkt här annars är själva idén om hur vi tittar.

[...]

Så till om tråden håller på att brista. Jag tror inte alls på det. Om dom som deltager är med och formar tråden utifrån deltagarnas egna förutsättningar kommer något sådant aldrig hända.
Som jag tidigare påpekat så ligger det lika mycket ansvar på den som lägger ut en bild som på den som gissar. Tänker man lite utifrån det perspektivet behöver inget gå snett här.
Avslutningsvis. Ovanliga bilder är oerhört intresseväckande och precis som Hans säger så ska man försöka se det här som något berikande, stimulerande. Människan är en nyfiken varelse.
Tänk bara på en sak här. Det är bilder vi tittar på! Vi är inte ute i naturen.

Jag tror inte heller att tråden håller på att brista. Hans och Anders argument är övertygande.

Då det gäller nyrekrytering så tror jag det viktigaste är att vi visar hänsyn och intresse för andras gissningar, även om de från ett veteran-perspektiv kanske ter sig något märkliga. "Hur kan du gissa på Jämtland när det alldeles tydligt är Sarek-topografi?". Nej, jag tror på att använda felgissningar kreativt och använda dem för att skapa intresse för bilden, som en inledning till en ledtråd eller något. Som bilduppläggare är det ju dessutom ganska tråkigt när någon gissar rätt direkt.

Jag har varit med sedan trådens start men tror mig inte ha upplevt en sådan levande och inspirerande atmosfär i tråden som den som råder nu. Så för att travestera Mark Twain: "ryktena om trådens död är betydligt överdrivet".
 
Intressant fotoplats. Hur hade du tagit dig dit? Sitoätno ställer normalt till med en del problem.

Ok, var sitter den här pajsaren?

Väldans osäker men kan det vara Kaskasavagges öppning mot Vistas som syns till vänster.

För övrigt skrev jag i en annan tråd att det hade blivit lite hög nivå i den här tråden. Det tycker jag fortfarande att det är, för mig. Men jag är inne och läser var och varannan dag, för helt plötsligt kan det ju dyka upp nåt jag känner igen! Jätteskoj och spännande.

Mvh
Peter
 
Väldans osäker men kan det vara Kaskasavagges öppning mot Vistas som syns till vänster.

För övrigt skrev jag i en annan tråd att det hade blivit lite hög nivå i den här tråden. Det tycker jag fortfarande att det är, för mig. Men jag är inne och läser var och varannan dag, för helt plötsligt kan det ju dyka upp nåt jag känner igen! Jätteskoj och spännande.

Mvh
Peter

Långt borta, men ändå nära ...
 
Intressant fotoplats. Hur hade du tagit dig dit? Sitoätno ställer normalt till med en del problem.

Hej!

Fru Kuhmunen i Rinim skjutsade mig över till andra sidan. Vandringen gick upp för branten vid länsstyrelsens stuga, runt Akabakte och genom Goudekvagge och därefter mellan Bivtjatjåhkå och Tjiraktjåhkkå, längs jokken mot Rasek och slutdestination i Saltoluokta. Det är nog ytterst sällan besökta trakter, så kändes det iallafall. Dimman högst upp bidrog väl till den ödsliga stämningen.

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6301339.jpg
    S6301339.jpg
    48.7 KB · Visningar: 291
I så fall är det väl den västra öppningen istället. :)

Nej, det där är inte att betrakta som en seriös gissning. Ska se om jag kan knäcka nöten, men har inga uppslag än så länge.

/ F

Ja, Peters svar innehåller mycket substans...

Hej!

Fru Kuhmunen i Rinim skjutsade mig över till andra sidan. Vandringen gick upp för branten vid länsstyrelsens stuga, runt Akabakte och genom Goudekvagge och därefter mellan Bivtjatjåhkå och Tjiraktjåhkkå, längs jokken mot Rasek och slutdestination i Saltoluokta. Det är nog ytterst sällan besökta trakter, så kändes det iallafall. Dimman högst upp bidrog väl till den ödsliga stämningen.

häpp / Filiokus

Spännande. Ödsligheten är aldrig långt bort från allfartsvägarna.
 
Kanske en annan Gaskasvágge då? Kan det vara så att vi ser Skájdetjåhkkås nedre delar från sydost -- kanske t.o.m. så nära som från sluttningen upp till höjden 1170?

Jag är också inne på Kalles spår. Jag tror dock att det är Alep Stuollo vi ser med Gaskasvagge där bakom. Snubben sitter då en bit ner på Nåites ostkam.
 
Jag har inte den blekaste om var den här bilden kan vara och så är det i princip alltid. Men jag är ändå inne och tittar varje dag för det kan ju dyka upp en bild som jag kan (vilket jag lyckades hinna svara på och få rätt på en gång :) ).

Men det är ändå en underhållande tråd och massor med nya platser som jag har fått lust att besöka eller i alla fall hitta på kartan :)
 
Hej!

Jag tror att Kalle har helt rätt. Jäkla klurigt att komma på att "byta" till en annan Kaskasavagge. Det är i sådana här lägen som tråden är som allra roligast, när man egentligen har lösningen framför näsan men ändå inte fattar det.

häpp / F
 
Kanske en annan Gaskasvágge då? Kan det vara så att vi ser Skájdetjåhkkås nedre delar från sydost -- kanske t.o.m. så nära som från sluttningen upp till höjden 1170?

Korrekt! Det var en annan Gaskasvágge som eftersöktes. (Gaskas som vi alla vet betyder "mellan". I detta fall då dalen mellan Lullihavágge och Jiegnávágge). Och sluttningen som personen sitter på är den nedan höjden 1170. I bildens mitt tornar därmed Skájdetjåhkkås sydöstra del fram. (På min karta står det Skájdejågåsj som namn på detta fjäll, men det måste vara feltryck. Jågåsj betyder, vad jag förstår, "liten bäck")
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg