Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Rätt
Du satte den Hans!
Plåtat från västra delen av Sandviksknulen mot norr och området är Sösjöfjällen.
Offerdalsfjällen (Oldfjällen m.m.) ligger strax norr och dessa områden, Sösjöfjällen-Offerdalsfjällen, är inte så vida känd bland vandrare. I Oldfjällen finns numera också en vindkraftpark, så nu har min lockelse försvunnit för den delen av fjällvärlden...
Calle
Bandykopplingar? Sandviken kanske.
Mitt mellan Offerdals- och Skäckerfjällen finns Sandviken och Sandviksknulen, riktning NO mot Stapeln och Kyrkan.
Vild gissning, har aldrig varit i närheten av området.
/Hans
Du satte den Hans!
Plåtat från västra delen av Sandviksknulen mot norr och området är Sösjöfjällen.
Offerdalsfjällen (Oldfjällen m.m.) ligger strax norr och dessa områden, Sösjöfjällen-Offerdalsfjällen, är inte så vida känd bland vandrare. I Oldfjällen finns numera också en vindkraftpark, så nu har min lockelse försvunnit för den delen av fjällvärlden...
Calle
Vilken flax!
Det var en kartläsningsövning som gick hem.
Har grävt fram en gammal bild från ännu ett sällanbesökt område, vilket?
/Hans
Det var verkligen kul och spännande att se den där bilden.
Det är få som lägger ut bilder av äldre typ. Jag tycker det är lite synd. Det borde läggas ut lite mer äldre gammaldags fotografier mer (och då inte bara i den här tråden). På så sätt kommer även en tidsdimension in i frågandet här, vilket jag tror är viktigt det med. Det ger ytterligare ett perspektiv åt vandrandet och åt gissandet
Det sägs att i sociala medier, här på internet, att det inte ägnas ett inlägg mer uppmärksamhet mer än åtta minuter. Ett fotografi är värt mer än den ynka begränsningen, då ju alla som vandrar vet vilken tid det tar att ta sig till en plats och där plåta något.
Alla kan inte ha varit på samma plats samtidigt alltså. och inte just nu heller.. Någon kan ha besökt en plats bestiget en topp, osv, långt innan någon annan gjorde det..och därmed tog en bild utav platsen i fråga.. Alla är ju inte uppe exempelvis på Kebnekaises topp varenda år heller.. Trots det förändras ju både fotografiet, kameran och bildspråket under decenniernas lopp.
Framför mera av ‘äldre’ bilder här alltså !
Möjligen ligger det en hel del ‘skamkomplex’ i den här pictoraliseringen’ dvs: ‘konstfotografi av fjäll‘.och kanske att folk skäms för att dom inte har tillräckligt läckra solnedgångar..
Att man kan gissa på en blekt och nästan sepiafärgat pappersbit betyder att minnet har en väldigt stark kraft.
Det är inget som säger att bara för att vi har oerhört kraftfulla objektiv och högt pixelantal att minnet i oss själva blir bättre.
Här var det inte heller någon större trängsel
Skulle det möjligen kunna vara strax sydväst om Lijbuojavvrie i Ammarfjällen?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg