Gissa position

Cuolddajavri (öster om Kaska Kaitumjajaure) i riktning västnordväst ?
Den lilla knölen Vuovrenjunnji.

/Hans

Hej!

Kan det vara Sälka där borta i diset? I så fall från sydväst. Jag vill minnas att terrängen ser ut ungefär så längs leden mellan Neasketvaggi och Hukejaurestugorna. Och sjön skulle kanske kunna vara... ... Raktasjauri (längs nämnda led)?

häpp / F

Båda svaren var en dagsetapp från Livamjaure, men båda svaren var åt fel väderstreck........
 
Båda svaren var en dagsetapp från Livamjaure, men båda svaren var åt fel väderstreck........

Oj, det här var den tuffaste nöten att knäcka på länge. Mycket intressant.

Det är svårt att översätta stenknölar som man ser på din bild till kartan, men jag tror mig ha hittat en ny kandidat: Liermajavrri mot V. (Om inte annat kan vi kanske utesluta även detta väderstreck :))
 
Senast ändrad:
Visst var det här en mycket intressant bildgåta av högsta klass.
Tror vi har fått två rätta svar nu, mitt emellan Stora Sjöfallet och Kaitumdalen.

/Hans
 
Oj, det här var den tuffaste nöten att knäcka på länge. Mycket intressant.

Det är svårt att översätta stenknölar som man ser på din bild till kartan, men jag tror mig ha hittat en ny kandidat: Liermajavrri mot V. (Om inte annat kan vi kanske utesluta även detta väderstreck :))

Visst var det där jag var........det är ett ställe där man inte passerar i första taget. Ett fint och trevligt område att vandra i och folktomt............
 
Visst var det där jag var........det är ett ställe där man inte passerar i första taget. Ett fint och trevligt område att vandra i och folktomt............

Hej!

Ja, det var verkligen en bra bildgåta. Roligt att det finns undangömda ställen som ändå ligger alldeles i närheten av där man varit flera gånger.

Men jag undrar om det går att vada vattendraget mellan Teusajaure (sjön, alltså) och Gagirjauri? Och finns det fler möjligheter att ta sig över Kaitumsjöarna än vid stf-stugorna och Tjuonajåkk? Jag har sedan länge varit intresserad av att undersöka Kouperatjåkka- och Kårsatjåkkamassiven, och det skulle ju underlätta en del om det gick att komma över vattnen på något vis.

mvh Filiokus
 
Hej!

Ja, det var verkligen en bra bildgåta. Roligt att det finns undangömda ställen som ändå ligger alldeles i närheten av där man varit flera gånger.

Men jag undrar om det går att vada vattendraget mellan Teusajaure (sjön, alltså) och Gagirjauri? Och finns det fler möjligheter att ta sig över Kaitumsjöarna än vid stf-stugorna och Tjuonajåkk? Jag har sedan länge varit intresserad av att undersöka Kouperatjåkka- och Kårsatjåkkamassiven, och det skulle ju underlätta en del om det gick att komma över vattnen på något vis.

mvh Filiokus

Visst går det att vada över var Teusaälven rinner ut i Kakeljaure (Gagirjauri). Och det blir betydligt närmare än den väg jag tog.... Jag startade i Ritsem och vandrade upp till Autajaure och ner längs Teusadalen. Helt klart värt ett besök. blev lite rörigt med bilder här. Publicerar bilder under en egen tråd här.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg