Gissa position

första försöket...

Då antar jag uppmaningen att nya skall lägga upp bilder att gissa på.
Här kommer en: platsen är varken exklusiv eller enslig, men just den här dagen var den väldigt vacker. Männen i bilden har erhållit en större grad efterbehandling än resten av bilden, då jag inte visste om de vill figurera med ansikte på offentliga forum hur som helst.

Nå, var står vi?
 

Bilagor

  • BildAttGissa.jpg
    BildAttGissa.jpg
    27.3 KB · Visningar: 680
Jag känner inte igen mig alls, men eftersom ingen annan svarar, så får jag försöka med en gissning. Kan det vara så att ni står på Tjeuralako, nedanför Tarfalaglaciären, med Höktopparna och Mårma i bakgrunden?
 
Jag tror vi är söder om Sarek, i nordänden av Vallevagge, vy norrut mot Låptåtjåhkkå och Tsahtsa, den mörka kullen i förgrunden är Ruonas.
 
Jag känner inte igen mig alls, men eftersom ingen annan svarar, så får jag försöka med en gissning. Kan det vara så att ni står på Tjeuralako, nedanför Tarfalaglaciären, med Höktopparna och Mårma i bakgrunden?

Lite för långt norrut men...

Jag tror vi är söder om Sarek, i nordänden av Vallevagge, vy norrut mot Låptåtjåhkkå och Tsahtsa, den mörka kullen i förgrunden är Ruonas.

HansP är helt på pricken!
Vallevagge är en väldigt trevlig etapp som jag uppmuntrar folk att vandra.
 
Jag stod på samma ställe för elva år sedan, visst är det en trevlig färdväg.
Nu ger vi oss på en fors-bild, vem känner igen denna?
 

Bilagor

  • utsida012.jpg
    utsida012.jpg
    144.2 KB · Visningar: 557
jatufins bild från ett vindskydd tror jag är från Vuomatjåhkka mellan Servestugan och Aigertstugan.
Utsikt söderut.
 
Till höger en ganska liten sjö som rinner ut i en stor sjö, och det är rejält stort vattenflöde. Bilden är tagen i riktning österut.
 
Jag gissar på sista forsen i Stora Sjöfallet. Själva forsen är vädigt lik. Däremot får jag inte fjällen i bakgrunden att stämma med mina bilder. Kan bero på att våra bilder är tagna på olika höjd och med olika brännvidd.
 
Är alla ute och fjällvandrar? Så klokt! Själv har jag tre veckor kvar innan jag kommer iväg.
Med tanke på att korrtet är taget mot öster var ju min förra gissning helt fel.
Däremot stämmer vattnets riktning och även annat med Vuojatsavons utlopp i Vastenjaure.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg