Gissa position

Är alla ute och fjällvandrar? Så klokt! Själv har jag tre veckor kvar innan jag kommer iväg.
Med tanke på att korrtet är taget mot öster var ju min förra gissning helt fel.
Däremot stämmer vattnets riktning och även annat med Vuojatsavons utlopp i Vastenjaure.

Ja, alla verkar vara ute på fjället. Min enda tur det här året blir av först i början av september. Det är två månader kvar. Jag får hålla till godo med Gissa-positions-tråden så länge.

Jag gissar att vi i Tores bild ser Gasakluoppals utlopp i det som sedermera blir Virihaure.
 
Mitt i prick Tore (#2897). Det här är alltså Jaurekaskas nedre lilla fors, den längsta delen med största fallhöjden är från Virihaure till Vuojatsavon. Den här långa vackra forsen borde fler få tillfälle att se, synd att den ligger så långt ifrån lederna där de flesta går. Bra att du löste den här gåtan innan jag åker norrut om två dagar.
 
Det blev ju lätt till slut efter fina ledtrådar.
Var är denna bild tagen? Vad heter den lilla bergklumpen till höger?
 

Bilagor

  • 102.jpg
    102.jpg
    38.5 KB · Visningar: 699
Helt rätt, visst är det Bierikvarasj.
Hittills har mina bildgåtor lösts av första gissare. Nästa gång blir det en snöstormsbild!
 
Måste väcka liv i den här tråden. Var är vi nu? Dom flesta brukar gå nere i dalgången.

/Peter
 

Bilagor

  • dal.jpg
    dal.jpg
    53.3 KB · Visningar: 476
Nej, vi är en bra bit söderut.

Ledtråd: genom dalgången upp åt höder i bild kommer man till en plats vars namn påminner oss om att ta en paus.

//Peter
 
De där vågiga topparna ser ut som Härjångsfjällen norrifrån och då borde det vara Härjångsdalen där nere med leden mellan Gåsen och Vålåstugorna. I sådana fall kommer man antingen till Gåsen eller Holkendurrie om man går högerut, men jag vet inte hur det passar med ledtråden.

Om det stämmer så står du någonstans i den breda dalgången mellan Lievkiesåajja och Gruvsmällen.

// larsl, som precis kom hem från fjällen ytterligare en bit söderut
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg