Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Nåite och Dielmájávrásj?
Nåite och Dielmájávrásj?
Alldeles riktigt. Jag trodde att perspektivet skulle göra det svårare. Din tur.
Vattnet ni ser utgör en gräns mellan två nationalparker. På andra sidan finns en plats som förr hade stor betydelse för samerna.
Du har prickat helt rätt. Jag har också en liten extra bonus. Titta på Stig Wesslens film "Med lapparnas till fjälls" från 1944 - http://www.filmarkivet.se/movies/med-lapparna-till-fjalls/
Från och med 8.22 in på filmen och framåt får ni en skildring av hur det såg ut förr på lägerplatsen i Nienndo.
Från och med 8.22 in på filmen och framåt får ni en skildring av hur det såg ut förr på lägerplatsen i Nienndo.
Bilagor
Gamla bilder och filmer är ju så spännande! Tack! Vore intressant få veta när dina foton togs och om du själv kom över vattnet på detta sätt.
Jag blir off-line några dagar så jag hoppas någon har en bild i beredskap.
Året var 1977 då vi gick en månad i Sarek. Roddleden använde vi oss av tre gånger men den fick inte vara kvar länge. Överfarten var stenig och samernas båtar användes av alltför oförsiktiga turister så de höll på att slås sönder redan när vi använde dem. Annars var det ett perfekt ställe för att komma över till södra sidan av sjöarna – en underbart plats. Redan Axel Hamberg efterlyste båtar i Vuojnesluobbala och Liehtjitjávvre. Även STF hade planer på att sätta ut båtar men av allt detta blev intet.
Bilagor
Året var 1977 då vi gick en månad i Sarek. Roddleden använde vi oss av tre gånger men den fick inte vara kvar länge. Överfarten var stenig och samernas båtar användes av alltför oförsiktiga turister så de höll på att slås sönder redan när vi använde dem. Annars var det ett perfekt ställe för att komma över till södra sidan av sjöarna – en underbart plats. Redan Axel Hamberg efterlyste båtar i Vuojnesluobbala och Liehtjitjávvre. Även STF hade planer på att sätta ut båtar men av allt detta blev intet.
Bilden som jag visade i min kommentar till Per är ingen ny "gissabild", bara ett exempel på vad som finns att se på södra sidan. Så som Per skriver är det öppet för någon annan att lägga upp en ny bild.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg