Gissa position

Så, efter ett litet skutt ner till Jämtland så är vi plötsligt tillbaks till Jiegńavágge igen :)

Den dalen står fortfarande på min att-göra-lista, men det ska väl gå att ta sig igenom där också något år framöver...

Misstänkte väl att det var i enklaste laget för det här forumet :)

/ Stefan

Jag tror nog inte att den var så enkel egentligen. Det här perspektivet av dalen syns bara i en väldigt smal vinkel åt VNV och den är inte lätt att ta enbart på kartrekning. För min del så råkade jag ha en bild från just denna vinkel från i somras, även om jag stod lite längre bort.

Här kommer en bild på en bro som jag inte kan minnas att vi haft i tråden förut (även om jag inser att jag troligen har fel...):

Bilagor

• hjhgjhgfhjjhjghgf.jpg
    hjhgjhgfhjjhjghgf.jpg
    55.9 KB · Visningar: 447
Jag får en känsla av att vara i närheten av Riksgränsen.
Kan det vara bron över Geadajohka, ca 2 km NNÖ om Riksgränsen? Mvh RN

Jag får en känsla av att vara i närheten av Riksgränsen.
Kan det vara bron över Geadajohka, ca 2 km NNÖ om Riksgränsen? Mvh RN

Då är du för långt norrut, och vi är inte sådär jättenära gränsen mot Norge heller.

Så här ser bron ut lite närmre:

Bilagor

• iutyiuytf.jpg
    iutyiuytf.jpg
    41.6 KB · Visningar: 393
Verkar vara ett stort vattendrag. Kanske ett av de två stora källflödena till Piteälven? I så fall tror jag du är vid det västra inflödet till Alep Miehkak, där vattnet kommer från Mávasjávrre.

Verkar vara ett stort vattendrag. Kanske ett av de två stora källflödena till Piteälven? I så fall tror jag du är vid det västra inflödet till Alep Miehkak, där vattnet kommer från Mávasjávrre.

Det stämmer gott det!

Det östligare flödet som kommer från Pieskehaure är betydligt större än det här, med ett riktigt imponerande vattenfall precis under bron.

Här vill jag gärna passera någon gång!

Ny bild, vad heter sjön i det lätt disiga vädret?

Bilagor

• Foto0142.jpg
    Foto0142.jpg
    20.4 KB · Visningar: 330
Visst är det Torneträsk och Pålnoviken. Så här ser det ut i helbild.

Ny bild igen!

Bilagor

• Foto0142 (2).jpg
    Foto0142 (2).jpg
    55.8 KB · Visningar: 301
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg