Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Väst-nordväst
Först Guolasjavri och sedan Rautasjaure i fjärran?
....noterar att kartstudierna tog för mycket tid
Först Guolasjavri och sedan Rautasjaure i fjärran?
....noterar att kartstudierna tog för mycket tid
Är det möjligen vid botten av Jilávágge? Där ligger ett par moränvallar som dämmer upp precis en sån här lite pöl med tillhörande gräsplätt.
Jomenvisst! Vi är alltså i Sarek och längst upp i Jilávágge. Här hamnar man kanske om det är för högt vatten i jokken där man ska vada på vägen till/från Snávvávágge. Jag var frestad att sätta upp mitt illröda tält bara för att få ett fint foto, men det får bli en annan gång. Bra jobbat!
Ny bild!
Jomenvisst! Vi är alltså i Sarek och längst upp i Jilávágge. Här hamnar man kanske om det är för högt vatten i jokken där man ska vada på vägen till/från Snávvávágge. Jag var frestad att sätta upp mitt illröda tält bara för att få ett fint foto, men det får bli en annan gång. Bra jobbat!
Ny bild!
Ja, eller så kan man komma dit uppifrån Jilávágge om man går över Svirjjatjåhkkå - en ansträngande tur med full packning, men utsikten är magisk.
Den lilla oasen på bilden ligger alltså helt isolerad, det är i övrigt väldigt kargt ovanför moränvallen.
Jag lämnar med varm hand över till den som känner sig hugad att lägga upp en ny bild.
Ingen dum tältplats det inte!
Här kommer en ny. Vilken är högsta punkten (toppen) i bild?
Finns ett litet krux dock, jag är faktiskt (trots kartstudier) inte alldeles säker på svaret.
Men om inte annat vore det väldigt kul att få mer klarhet i det hela. Som ev vidare info har jag ungefärlig fotoplats, samt en lite lite mer utzoomad bild.
Finns ett litet krux dock, jag är faktiskt (trots kartstudier) inte alldeles säker på svaret.
Men om inte annat vore det väldigt kul att få mer klarhet i det hela. Som ev vidare info har jag ungefärlig fotoplats, samt en lite lite mer utzoomad bild.
Bilagor
Ingen dum tältplats det inte!
Fina fjäll! Och jag tror du får det rätta svaret inom kort, även utan ytterligare info!
För att föra trådet vidare så gissar jag att den högsta toppen är Tsahtsa 1852 m??
För att föra trådet vidare så gissar jag att den högsta toppen är Tsahtsa 1852 m??
Rätt får jag säga då eftersom det också var vad jag kom fram till!
Även om jag inte helt fått ihop det med kartan kändes det mest troligt. Utan att minnas antog jag att det var ungefär rätt fotoriktning (från Kungsleden mellan Kvikkjokk och Stour Dahta). Tycker heller inte man ser brantheten på kartan vad gäller "stenen" i förgrunden. Tycker även att man ev borde se Tsähkkok höger om toppen..
Men men, bra jobbat och välkommen att lägga upp en ny bild!
Här den något mer utzoomade bilden.
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg