Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Första känslan av den inzoomade bilden var Bielloriehppes brant fotat från någonstans ovanför Skårkistugan men vattnets fåror stämde inte alls med flygfotot. Med den utzoomade bilden som ledning säger jag istället Smuolevágge och Norra samt Västra Fierrás på andra sidan om dalgången.
Ännu en fullträff, Tobbe! Vi är alltså längs Nasaleden mellan Vuoggatjålme och Nasafjäll i Arjeplogs fjällvärld.
Även jag tycker att det igenfyllda deltalandet liknar Rapaselet, även om fjällen är mer beskedliga. Ny bild igen!
Nasafjäll är ännu en plats som man borde skynda sig att besöka nu när norrmännen har godkänt en ny gruva precis intill...
Jag fortsätter på temat inzoomat.
Hej!
Jag tror att vi ser Stuor Skårkis branta bergsida mot Rapadalen. Fotot taget från typ Vassjalåpptå eller lite längre ner i sluttningen.
/ F
Hej!
Jag har faktiskt tagit mig upp bredvid jokken mitt i den första inzoomade bilden! Brant var det så det räckte. Jag hade tänkt att gå hela Rapadalen ner till Skerfe, men i den plötsliga värmeböljan sedan ett par dagar behagade alla mygg, svidd och knott i hela Sarek att kläckas samtidigt. Jag hade inte kommit längre än förbi Stuor Skårkis branta vägg när paniken kom över mig - jag måste bort från myggen! Lösningen blev att knata upp för branten, med full packning såklart, och tvära över högplatån bort mot Rinim. I ren ilska tog jag 800 höjdmeter på 2 1/2 timme.
Nu till nästa bildgåta. Var någonstans är det jag "svalkar fötterna"? Någon som vet?
mvh Filip
Jag har faktiskt tagit mig upp bredvid jokken mitt i den första inzoomade bilden! Brant var det så det räckte. Jag hade tänkt att gå hela Rapadalen ner till Skerfe, men i den plötsliga värmeböljan sedan ett par dagar behagade alla mygg, svidd och knott i hela Sarek att kläckas samtidigt. Jag hade inte kommit längre än förbi Stuor Skårkis branta vägg när paniken kom över mig - jag måste bort från myggen! Lösningen blev att knata upp för branten, med full packning såklart, och tvära över högplatån bort mot Rinim. I ren ilska tog jag 800 höjdmeter på 2 1/2 timme.
Nu till nästa bildgåta. Var någonstans är det jag "svalkar fötterna"? Någon som vet?
mvh Filip
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg