Gissa position

Lite utzoomning gör ju susen......

Jag tror att du går på Kungsleden norrut, har just lämnat Norra Storfjället, och ser fjället Skirjátjåhkka och där bakom skymtar Tärnasjön. Vattnet är i så fall Svärfarbäcken.
 
Alldeles riktigt!

Det är lite dålig upplösning på bilden men den ljusa suddiga fläcken på andra sidan om bäcken är taket på Syterstugan. Ny bild!
 
Här kommer en beskuren bild för att det inte ska vara för lätt. Lite grov struktur får ni på köpet. Var är vi?
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 007.jpg
    Fjällen 2014 007.jpg
    39.8 KB · Visningar: 439
För svårt? Eller har ni bara annat att göra kanske. Här kommer bilden i helformat.
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 007 (2).jpg
    Fjällen 2014 007 (2).jpg
    42.6 KB · Visningar: 378
Första känslan av den inzoomade bilden var Bielloriehppes brant fotat från någonstans ovanför Skårkistugan men vattnets fåror stämde inte alls med flygfotot. Med den utzoomade bilden som ledning säger jag istället Smuolevágge och Norra samt Västra Fierrás på andra sidan om dalgången.
 
Första känslan av den inzoomade bilden var Bielloriehppes brant fotat från någonstans ovanför Skårkistugan men vattnets fåror stämde inte alls med flygfotot. Med den utzoomade bilden som ledning säger jag istället Smuolevágge och Norra samt Västra Fierrás på andra sidan om dalgången.

Ännu en fullträff, Tobbe! Vi är alltså längs Nasaleden mellan Vuoggatjålme och Nasafjäll i Arjeplogs fjällvärld.

Även jag tycker att det igenfyllda deltalandet liknar Rapaselet, även om fjällen är mer beskedliga. Ny bild igen!
 
Nasafjäll är ännu en plats som man borde skynda sig att besöka nu när norrmännen har godkänt en ny gruva precis intill...

Jag fortsätter på temat inzoomat.
 

Bilagor

  • 107_besk.jpg
    107_besk.jpg
    246.1 KB · Visningar: 357
Nasafjäll är ännu en plats som man borde skynda sig att besöka nu när norrmännen har godkänt en ny gruva precis intill...

Jag fortsätter på temat inzoomat.

Hej!

Jag tror att vi ser Stuor Skårkis branta bergsida mot Rapadalen. Fotot taget från typ Vassjalåpptå eller lite längre ner i sluttningen.

/ F
 
Rätt!

Fotot är taget runt 1040 m.ö.h. vid bäcken som rinner ner till renvaktarstugan.
 

Bilagor

  • 107_liten.jpg
    107_liten.jpg
    70.8 KB · Visningar: 377
Hej!

Jag har faktiskt tagit mig upp bredvid jokken mitt i den första inzoomade bilden! Brant var det så det räckte. Jag hade tänkt att gå hela Rapadalen ner till Skerfe, men i den plötsliga värmeböljan sedan ett par dagar behagade alla mygg, svidd och knott i hela Sarek att kläckas samtidigt. Jag hade inte kommit längre än förbi Stuor Skårkis branta vägg när paniken kom över mig - jag måste bort från myggen! Lösningen blev att knata upp för branten, med full packning såklart, och tvära över högplatån bort mot Rinim. I ren ilska tog jag 800 höjdmeter på 2 1/2 timme. :)

Nu till nästa bildgåta. Var någonstans är det jag "svalkar fötterna"? Någon som vet?

mvh Filip
 

Bilagor

  • 074.jpg
    074.jpg
    56.8 KB · Visningar: 319
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar