Gissa position

Jo, att Sitasjaures vatten avleds genom en tunnel till Ritsem (samt även genom en tunnel på norska sidan) har jag ju koll på men eftersom jag tänkte att det nog var översta änden på ett kraftverksmagasin som skymtades (och Teausajaure är ju i sig inte en reglerad vattenyta) kom mina tankar in på ett villospår... Tack för bra och kluriga ledtrådar!

Ny bild, Vad heter sjön och vad heter berget som sticker upp på andra sidan om sjön?

Bilagor

• 70_liten.jpg
    70_liten.jpg
    286 KB · Visningar: 518
Intressant vy från förfjällsterrängen. Barrskog längs stränderna, mest tall, och björk längre upp. Ett brant, spektakulärt fjäll som borde vara väl känt, men Tobbes bilder kommer ju inte alltid från de etablerade vandringsvägarna. Jag tror inte sjön är reglerad, gissar att det är naturliga stränder. Den enda geometriska figur jag kommer på är polcirkeln.

Ibland ska man ju gå på första intrycket, och jag gissar att vi är i Pite lappmark och Arjeplogs kommun. Vattnet avvattnas då till Piteälven. Men jag har inte hunnit leta närmare på kartan.

Intressant vy från förfjällsterrängen. Barrskog längs stränderna, mest tall, och björk längre upp. Ett brant, spektakulärt fjäll som borde vara väl känt, men Tobbes bilder kommer ju inte alltid från de etablerade vandringsvägarna. Jag tror inte sjön är reglerad, gissar att det är naturliga stränder. Den enda geometriska figur jag kommer på är polcirkeln.

Ibland ska man ju gå på första intrycket, och jag gissar att vi är i Pite lappmark och Arjeplogs kommun. Vattnet avvattnas då till Piteälven. Men jag har inte hunnit leta närmare på kartan.
Pelle, du är helt rätt ute i alla dina antaganden men den här gången blev du omspurtad precis före mållinjen...
Berget heter Lulep Ramanj, och finns avbildat i en "ny" bok om Lappland jag har hittat.
Förresten, sjön heter Tjeggelvas.
Japp, precis så lyder det rätta svaret, ungefärlig position (WGS84): 66°34'33.69"N, 17°35'15.63"E. Vilken bok är det som du har hittat, Nuukeer? Bra jobbat båda två!

Tack för möjligheten, men jag har inte många användbara bilder. Vill helst spara dem utifall jag gissar rätt någon gång framöver.

Jag hoppas någon annan har en spännande bild att lägga ut.

Då tar jag chansen. På fotot ser man ett vattendrag närmast, men jag söker namnet på lågfjället i horisonten. Fotot är taget i en ungefärligt sydsydvästlig riktning. Lycka till! Kan ev lägga upp fler ledtrådar ikväll/imorgon.

Bilagor

• P1010057.jpg
    P1010057.jpg
    108 KB · Visningar: 361
Bild ett tagen 1,5 km nedströms sjöutloppet. Bild två fotad åt väster från vattendraget.

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    79.5 KB · Visningar: 286
  • P1010137.jpg
    P1010137.jpg
    48.8 KB · Visningar: 293
Många bilder, men jag får inte ut mycket av dem. Lågfjällsnatur i gränsen mellan granskogen och björkbältet med kalfjället inom räckhåll. Vi får väl börja med landskapet kanske. Är vi månne i Västerbottendelen av Lappland än en gång?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg